TILSKUD TIL REKREATIONSOPHOLD

Du kan få op til 6.000 kroner i tilskud til et afslappende ophold, hvis du har været syg.

Et rekreationsophold lyder måske som noget, der foregår på et sanatorium med ansatte i hvide kitler, men sådan behøver det ikke være.

Der er nemlig vide rammer for, hvordan man afvikler sit rekreationsophold, når man får tilskud fra Foreningen til støtte af sygdomsramte erhvervsaktive borgere.

Foreningen yder tilskud til ophold, som sygeramte bruger til at samle kræfter for at komme tilbage på arbejdsmarkedet igen.

Tilskud ydes, hvis man har været udsat for en fysisk eller psykisk sygdom eller en arbejdsskade – og der ydes både tilskud efter korte og længere sygeperioder.

I ind- og udland

Der er mulighed for at holde opholdet i Danmark eller udlandet.

I øjeblikket ydes cirka 6.000 kroner til ophold i Danmark og 4.000 kroner til ophold i udlandet i minimum en uge.

Udlandsrejsen skal være et pakkeophold med fly og hotel. Det må gerne være en rejse, hvor man bare slapper af og nyder fred og ro i varmen med en god bog.

Penge fra nedlagt sygekasse
Foreningen er udsprunget af De Danske Sygekasser, som blev nedlagt i 1973. Foreningen er upolitisk.

Det er renteafkastet af foreningens formue, der finansierer tilskuddene.

Bag foreningen står en række faglige organisationer, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Pension Danmark og Dansk Arbejdsgiverforening.

DER ER TRE KRAV, SOM MAN SKAL LEVE OP TIL FOR AT FÅ TILSKUD

1. ERHVERVSAKTIV: Du skal være erhvervsaktiv og være i stand til at genoptage arbejdet umiddelbart efter rekreationsopholdet. Du må dog godt have genoptaget dit arbejde med max 15 timer ugentligt. Du kan godt afholde opholdet i en ferie, men det er under forudsætning af, at ferien ligger imellem endt sygemelding og genoptagelse af arbejde.

2. AFSLUTTENDE FORLØB: Rekreationsopholdet skal være et afsluttende led i en sygdomsbehandling i forbindelse med enten et hospitalsophold eller en sygdomsperiode i hjemmet.

3. ANBEFALET AF LÆGE: Rekreationsopholdet skal være anbefalet af en læge.

Se video om foreningen.

Find ansøgningsskema og læs mere på: www.sygdomsramte-borgere.dk