TILSKUD TIL REKREATIONSOPHOLD

Du kan få op til 8.000 kroner i tilskud til et afslappende ophold, hvis du har været syg.

Foreningen til støtte af sygdomsramte erhvervsaktive borgere står klar med en økonomisk håndsrækning, hvis du er sygemeldt.

Foreningen yder nemlig tilskud til ophold, som du kan bruge til at samle kræfter for at komme tilbage på arbejdsmarkedet igen efter et sygdomsforløb.

Der er vide rammer for, hvordan man afvikler sit rekreationsophold. Man kan både rejse til et sted i Danmark og udlandet. Og det må gerne være et ophold, hvor man bare slapper af og nyder fred og ro med en god bog.

I øjeblikket ydes cirka 8.000 kroner til ophold i Danmark og 6.000 kroner til ophold i udlandet.

Opholdet skal bestilles hos en danskregistreret arrangør og vare minimum en uge.

Udlandsopholdet skal være et pakkeophold med fly og hotel. Arrangøren skal være medlem af Rejsegarantifonden.

Penge fra nedlagt sygekasse
Foreningen til støtte af sygdomsramte erhvervsaktive borgere er udsprunget af De Danske Sygekasser, som blev nedlagt i 1973. Foreningen er
upolitisk. Det er renteafkastet af foreningens formue, der finansierer tilskuddene.

Bag foreningen står en række faglige organisationer, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Pension Danmark og Dansk Arbejdsgiverforening.

Der er ansøgningsfrist for tilskud den 25. i hver måned, og man får svar to uger senere

Find ansøgningsskema og læs mere på: www.sygdomsramte-borgere.dk

Se video om foreningen.

DER ER TRE KRAV, SOM MAN SKAL LEVE OP TIL FOR AT FÅ TILSKUD

1. ERHVERVSAKTIV: Du skal være erhvervsaktiv og være i stand til at genoptage arbejdet umiddelbart efter rekreationsopholdet. Du må dog godt have genoptaget dit arbejde med max 15 timer ugentligt kort før opholdet. Du kan godt afholde opholdet i en ferie, men det er under forudsætning af, at ferien ligger imellem endt sygemelding og genoptagelse af arbejde.

2. AFSLUTTENDE FORLØB: Rekreationsopholdet skal være et afsluttende led i en sygdomsbehandling i forbindelse med enten et hospitalsophold eller en sygdomsperiode i hjemmet.

3. ANBEFALET AF LÆGE: Rekreationsopholdet skal være anbefalet af en læge.