Ferie

Hvad skal du være opmærksom på med den nye ferielov?

Få overblik over optjening og brug af feriedage

2019
I 2019 behøver du ikke gøre noget, for selvom den nye ferielov i princippet er trådt i kraft, befinder vi os stadig i afviklingen af den gamle ferielov. Du bruger derfor af de feriedage, du fik den første maj 2019. Du kan her i 2019 overveje at gemme nogle feriedage til 2020, alt efter hvad dine ferieønsker er i de to år.

2020
I 2020 begynder det at blive lidt tricky. Som en del af afviklingen af den gamle ferielov, får du kun 16,7 feriedage den første maj 2020. Nu begynder ferieåret nemlig at gå fra september til september, og det nye er, at du optjener ferien samtidig med, at du arbejder. Det vil sige, at du optjener 2,08 feriedage hver måned.

Du skal derfor være opmærksom på din efterårsferie i 2020, hvor du ikke helt har nået at opspare dage nok til fem dages ferie, du har nemlig opsparet 3,78 dage.

Det kan du løse ved at bruge SF-dage eller ved at aftale med din leder, at du holder ferie forud. Du kan også bruge dage, du har overført fra sidste år.

Vær opmærksom på, at hvis du bruger 15 dage i din sommerferie har du 1,7 dage til overs, som du kan bruge på et andet tidspunkt.

2021
I 2021 optjener du 2,08 feriedage om måneden, og også her gælder, at hvis du er i bekneb med dage for at kunne holde ferie på de tidspunkter, du ønsker eller det er muligt i vagtplanen, kan du bruge SF-dage, overførte dage eller aftale med din leder, at du afholder ferie forud.

Sommerferien 2021 kan blive tricky, hvis du holder ferie tidligt. Fængselsforbundet arbejder på at få lavet en aftale med direktoratet om, hvordan den udfordring løses bedst muligt. Vi vender tilbage med flere informationer, når aftalen er på plads.

Mister du ikke nogle feriedage?
Hvad med de feriedage, du optjener fra september 2019 til september 2020? De dage får du ikke til at bruge som ferie nu. Det ville være for dyrt for danske virksomheder og landets økonomi generelt, fordi det ville betyde dobbelt ferie.

Men du mister dem ikke. Dine optjente feriedage bliver nemlig indefrosset, og så får du dem udbetalt med renter, når du forlader arbejdsmarkedet. Det er Lønmodtagernes Dyrtidsfond, nu LD Fonde, der forvalter pengene.

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte forbundssekretær Erik Holmestad Larsen.