17.04.2018

Volden mod fængselsbetjente fortsætter

Vold og trusler mod fængselsbetjente er mere end fordoblet de sidste fem år. Og med to voldelige overfald i sidste uge ser kurven ikke ud til at knække i 2018.

Torsdag aften blev en fængselsbetjent i Aarhus Arrest umotiveret slået i ansigtet og fik sparket benene væk under sig. Søndag aften var den gal igen – denne gang i Storstrøm Fængsel. Her blev en betjent slået gentagne gange i hovedet med en sok indeholdende en metalgenstand. Begge betjente måtte efterfølgende på skadestuen.

To overfald på én uge er desværre ikke overraskende tal for fængselsbetjente rundt i landet. De nyeste tal fra Kriminalforsorgen viser, at der allerede i årets første tre måneder er anmeldt 140 episoder med fysisk eller psykisk vold, hvilket svarer til over 1,5 episoder om dagen. Generelt er antallet af voldsepisoder mere end fordoblet på fem år – fra 268 i 2011 til 679 i 2017.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kalder udviklingen for uholdbar.

”Det er frustrerende, at der stadig er så mange overfald. Det er en opslidende hverdag for vores medlemmer, og det høje tal kan være en årsag til, at fængselsbetjente søger nye job”

Ifølge ham er problemet den faldende bemanding i fængsler og arresthuse, som forringer den såkaldte dynamiske sikkerhed.

”Tallene viser, at vi generelt er blevet en farligere arbejdsplads. Så længe der ikke er nok bemanding på gangene til at skabe gode relationer mellem indsatte og betjente, får vi ikke knækket kurven.”

Siden 2016 er antallet af fængselsbetjente faldet med 114 årsværk fra 2.372 til 2.258. Samtidig er antallet af indsatte øget med 222 personer fra et dagligt gennemsnit på 3.421 til 3.642.

Planlagt vold skal straffes hårdt
Samtidig med at der er flere indsatte og færre ansatte til at passe på dem, har karakteren af overfaldene også ændret sig. Overfaldet søndag aften var formentligt en målrettet hævnaktion mod personalet fra LTF-miljøet i fængslet.

De sidste år har der været flere voldsomme banderelateret overfald, blandt andet i sommeren 2016 hvor en fængselsbetjent blev udsat for et attentat foran Nyborg Fængsel. Tilsvarende var der to voldsepisoder i 2017 med forbindelse til det københavnske bandemiljø.

Kim Østerbye mener, at der skal slås meget hårdere ned på planlagte voldsepisoder: ”Vi kan ikke leve med hævnaktioner på betjente. Det er fuldstændig uacceptabelt med fanger, der forsøger at få magten ved at benytte sig af vold. Det burde give hårde straffe ved domstolene.”

Af Rebecca Eva Bodnia

.. Læs mere
Demonstration for bedre løn
Grønlandske betjente kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen