Permanent ligeløn til anstaltsbetjentene i Grønland

Det er meget positivt, at lønnen varigt bliver den samme i Grønland som i Danmark. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet efter justitsministerens udmelding til de grønlandske medier.

Justitsminister Peter Hummelgaard oplyser, at der kommer en permanent løsning på den uensartede løn i Kriminalforsorgen. De grønlandske arrestbetjente vil fremover varigt blive ligestillet med deres kollegaer i Danmark og på Færøerne.

I 2019 blev der indgået en midlertidig aftale om at løfte anstaltsbetjentenes grundløn op på samme niveau som deres danske kollegaer, men aftalen udløber til nytår i år. Hvilket vil betyde en lønnedgang på adskillige tusinder kroner til hver anstaltsbetjent.

Nu bliver ordningen i stedet permanent, og det glæder Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen: “Fængselsforbundet har kæmpet mange år for lønnen til vores grønlandske kollegaer. Det er meget glædeligt, at det nu endelig lykkes. Selvfølgelig skal der ikke være forskel på lønnen i Kriminalforsorgen, ligegyldigt om man arbejder i nord eller i syd,” siger han.

Han peger på, at det midlertige lønløft i Grønland har været med til at hjælpe på rekrutteringsproblemerne til de grønlandske anstalter.

“Vi har samme udfordringer med at skaffe folk i Grønland som i Danmark. Derfor ville det få helt uoverskuelige konsekvenser, hvis lønnen til næste år skulle sættes markant ned. Det sker altså heldigvis ikke, og det er godt,” siger forbundsformanden.

Yderligere information:

Forbundsformand Bo Yde Sørensen