Året der gik i  Fængselsfunktionæren

2020 lakker mod sin ende, og det er vi nok alle sammen ret godt tilfredse med. For det er ikke et år, der vil blive husket for store fester, fede rejser og tusind timers hygge i venners lag. Corona er blevet vores Voldemort, en tung, sort kraft, der har holdt os nede i tre fjerdedele af dette herrens år.

Men Fængselsfunktionæren lader sig ikke sådan kue og har været vidt omkring. Lad os alligevel begynde fra begyndelsen, før det hele gik galt.

JANUAR
I årets første måned blev luppen blandt andet rettet mod Udlændingecenter Ellebæk, der fik uberettiget kritik for at behandle udlændingene dårligt. Det ramte de ansatte hårdt, og det fortalte de om til fagbladets udsendte.

Formanden var ude med en kritik af rapporten.

FEBRUAR
Kolde februar var fagbladet og formanden til havs i tykke kedeldragter for at blive klogere på fiskerikontrollørernes arbejde.

Fagbladets udsendte var samme måned ude at køre med en transportbetjent fra transportenheden i Kolding

MARTS
I årets tredje måned faldt coronahammeren, og fagbladet spurgte fire fængselsbetjente, hvordan det var at arbejde med det ekstra element af usikkerhed.

APRIL
Corona sneg sig også ind i årets gæk, som fagbladets redaktion selv grinede utrolig højt af, det håber vi også I gjorde.

MAJ
Årets femte måned var en forsigtig udånding efter det, vi alle håbede på, var en overstået virus, hvis klamme greb, fængsler og arresthuse var sluppet yderst nådigt for.

Den lettede udånding blev senere til flere forskrækkede gisp, for i vinteren kom virussen desværre på besøg flere steder, og Kriminalforsorgen trak vejret meget anstrengt i årets sidste måned.

JUNI
I den lune sommer fik vi lovning på en saltvandsindsprøjtning.

Fagbladet borede sig desuden ned i fængselsbetjentenes sikkerhed, når det gælder indsattes misbrug af aktindsigt.

JULI
Det fortsatte vi med i juli.

Hvor vi også fik fastslået det triste faktum, at alt for mange kollegaer søger væk fra Kriminalforsorgen, der er stærkt tynget af personalemangel i forvejen.

AUGUST
I årets ottende måned zoomede vi blandt andet ind på værkmestrene fra Jyderup, der efterhånden føler, de er i samme båd som dinosaurerne.

I samme fængsel blev de beordret til at tage imod en indsat, der var testet positiv på corona – selvom han kom fra fri fod. Tillidsrepræsentanten råbte op igennem fagbladet, og proceduren blev derefter ændret.

SEPTEMBER
I den sprøde sensommer blev det i nogens øjne temmelig absurd, at man kunne gå fra arbejde i fængslet uden at have oplevet Corona til at skulle spritte hænder og holde afstand i supermarkedet.

OKTOBER
Bladene gulnedes på vej mod en tør og vissen tilstand på linje med den, fængselsbetjentes løn har:

NOVEMBER
Underbemanding har ligget som en tung klods om benet på os alle hele 2020, og det gælder også, når det drejer sig om radikalisering. Det skrev vi om i betongrå november.

DECEMBER
Horserød går ikke fri, når det gælder om at være tynget af underbemanding. ”Vi kan ikke være bekendt at drive fængsel på den her måde -” er Michael Thomsens ord, og de ringer nu om kap med juleklokkerne.

Men lad os lade nogle andre ord være dem, vi slutter denne årskavalkade med:

Vi ønsker os en rigtig dejlig jul og et festligt nytår og glæder os til at fortælle jeres historier i 2021