2018 i ord og billeder

Der er sket meget i året, der er gået. Både OK 18, overbelæg, personalemangel, VIT og rekruttering har været på dagsordenen. Her får du traditionen tro fagbladets tilbageblik med tilfældige nedslag gennem året.

JANUAR

Årets første måned startede sprødt med indledende forhandlinger om overenskomsten, der skulle vise sig at blive en noget langstrakt føljeton. Sophie Løhde mente løngabet mellem privat og offentligt ansatte skulle mindskes til fordel for den private sektor. Forbundssekretær René Larsen stod i den anden lejr og opfordrede Kriminalforsorgen til at være mindre fedtede med lønmidlerne.

Læs mere: Skyttegravskrig om lønnen

FEBRUAR

Mens danskerne iførte sig vanter og flyverdragter og spændte skiene på, ulmede forhandlingerne om overenskomsten fortsat i årets anden måned. Det var løn og spisepause, der var de to store spillere på forhandlingsbordet. Kim Østerbye sagde: “Der skal langt flere kroner på bordet, hvis vi skal indgå en aftale.”

Læs mere: Ministerens udspil er for lavt

MARTS

Konflikten nærmede sig, Forligsen blev et ord, selv tre-årige kendte, og sammenhold og kamp for bedre løn opstod på tværs af fag.

Læs mere: 10.000 tillidsrepræsentanter samlet til lønkamp

Læs mere: Konflikten nærmer sig

APRIL

Konflikten udeblev på den sagnomspundne dato fjerde april, mens opråbet for bedre løn fortsat gjaldede ud fra mange samlede munde.

I årets fjerde måned opgjorde Fængselsforbundet, at der var hentet mange millioner hjem i erstatninger til medlemmerne. Forbundssekretær Bo Yde Sørensen var glad for erstatningerne, men ikke arbejdsskaderne:

”Vi er selvfølgelig glade for at medlemmerne får erstatninger for de alvorlige skader, som de har fået af at gå på arbejde i fængsler og arresthuse. Men i en perfekt verden ville der ikke være brug for tilskadekomstpensioner og erstatninger for erhvervsevnetab. Det allerbedste ville jo være, at ingen medlemmer blev syge af jobbet.”

Læs mere: 61 millioner hentet hjem til medlemmerne

Fængselsfunktionæren morede sig med en lille aprilsnar der stod i satirisk kontrast til virkeligheden.

MAJ

Lunere vinde blæste ind over land i årets femte måned. Fagbladet offentliggjorde en spørgeundersøgelse blandt medlemmerne, der viste at fire ud af ti overfald mod personalet af begås af indsatte med psykiske lidelser.

Læs mere: Næsten hvert andet overfald begås af psykisk syge

Kom maj du søde milde og satte en prop i overenskomstforhandlingerne. Efter fem måneders forhandlinger nåede parterne frem til et overenskomstresultat.

Læs mere: ja eller nej til overenskomsten?

JUNI

Som et led i flerårsaftalen blev det i juni meldt ud, at otte arresthuse og et fængsel lukkes helt eller delvist i 2018. Det kom som et chok for mange og sendte usikre dønninger ud i resten af året.

Læs mere: reaktioner på lukninger: chok og usikkerhed blandt betjentene

JULI

Sommeren havde for alvor slået rødder i Danmark, og Fængselfunktionæren kunne i juli fortælle om lækker flødeis produceret i Nyborg Fængsels ismejeri.

Læs mere: den fængslende smag af flødeis

AUGUST

Sommeren holdt ved langt ind i august, og temperaturene steg også i de danske fængsler. Der var nemlig historisk overbelæg.

Læs mere: Historisk overbelæg i fængsler og arresthuse

SEPTEMBER

Møgelkær Fængsel var på vej i dvale, og rekrutteringen af nye fængselsbetjente haltede stadig. Det fik områdetillidsrepræsentant Brian Hedensted til tasterne med en oplagt idé og konstruktiv brug af lokaler, der alligevel vil stå tomme de næste år.

Læs mere: Forslag: Lad os bruge Møgelkær som midlertidig Uddannelsesinstitution

OKTOBER

Året skiftede farve til gul og orange, og svedperlerne var efterhånden forduftet fra panderne. I hvert fald dem, der kom fra solen. Andre var nemlig på skolebænken og knoklede sig igennem det ene scenarie efter det andet for at ruste sig til virkelighedens verden i Kriminalforsorgen. Det drejer sig om de nye transportbetjente.

Læs mere: Nye tranpsortbetjente gør sig klar til virkeligheden

NOVEMBER

I den næstsidste måned af 2018 var alle Fængselsforbundets tillidsrepræsentanter indkaldt til stormøde under parolen ‘Vågn op Thorkild!’. Der var fokus på personalemangel og rekruttering, og på mødet formulerede man en samlet opfordring bestående af tre initiativer.

Læs mere: Stormøde munder ud i tre initiativer

I november skrev vi i Fængselsfunktionæren om det ikke så kærligt omtalte VIT og om, hvordan det administreres på forskellige måder på forskellige områdekontorer.

Læs mere: robotplanlægning eller fokus på fængselsbetjentenes virkelighed?

DECEMBER

Det skete i de dage, at finanslovsforhandlingerne bragte en ny skole i vest; højst sandsynligt i Trekantsområdet.

Det var DF – og det var også DF, der besluttede, at tidligere kriminelle fremover skal ud på øen Lindholm i Stege Bugt.

Læs mere: Ny skole placeres formentlig i Trekantsområdet

Læs mere: 759 millioner kroner for udrejsecenter

Se det var tilbageblikket på det begivenhedsrige år 2018 – der er i sandhed lagt i kakkelovnen til et spændende 2019.

Her på redaktionen ønsker vi jer en dejlig jul og et godt nytår. Vi ses i Fængselsfunktionæren i det nye år.

Bedste hilsner
Søren Gregersen og Maria Hamilton