14.02.2024

Reaktioner på lukningerne: Chok og usikkerhed blandt betjentene

Fredag fik otte arresthuse og et fængsel besked på, at de bliver lukket i løbet af 2018. Betjentene føler sig som klodser, der bare kan rykkes rundt, fortæller Sjællands områdetillidsrepræsentant.

Selvom solen skinnede, og weekenden stod for døren, var det for ni institutioner i Kriminalforsorgen en sorgens dag fredag. Otte arresthuse og et fængsel fik besked om, at de bliver lukket helt eller delvis i 2018. Det blev offentliggjort som led i en tilpasning af fængselskapaciteten, der er blev aftalt i flerårsaftalen.

Den største arbejdsplads er Møgelkær Fængsel med over 120 medarbejdere. Her siger fængselsbetjent Lene Nylander Thomsen, at det har været nogle hårde dage, siden beskeden kom: ”Mange af kollegaerne er i chok. Efter mødet i fredags blev vi sammen for at snakke, fordi alle var dybt berørte og kede af det. Det er været længe undervejs, at det måske var os, der lukkede, men alle havde selvfølgelig håbet lige til det sidste.”

Lene synes dog – situationen taget i betragtning – at nyheden blev leveret på en ordentlig måde. Både områdedirektøren og områdetillidsmand Brian Hedensted var til stede, da nyheden blev givet, og det skal have en stor cadeau, siger Lene.

”Nu skal vi have lukket og slukket ordentligt. Vi er her til det sidste, fordi sådan er Møgelkær-ånden.”

Nu skal vi have lukket og slukket ordentligt. Vi er her til det sidste, fordi sådan er Møgelkær-ånden, siger Lene Nylander Thomsen.

Brian Hedensted vil nu kæmpe for, at de berørte betjente får masser af støtte i forbindelse med, at de skal flyttes.

”Jeg er ked af den beslutning, der er truffet. Møgelkær er kendt for at være en god arbejdsplads, hvor fagligheden er høj, og hvor de løfter en kæmpe opgave. Jeg synes, de har fortjent, at den videre HR-proces bliver hurtig og transparent, så betjentene kan få afklaring omkring fremtiden,” siger han.

Sydsjælland hårdt ramt
Også Sydsjælland er hårdt ramt af lukningerne. Da områdetillidsrepræsentant i Sjælland Henning Mørck mødte i fredag morgen var det med besked om, at hele fire arresthuse lukker i Sydsjælland.

”Jeg har snakket med mange af de berørte betjente, og reaktionen på lukningerne er chok. Mange er usikre på, hvad fremtiden bringer,” siger han.

Det nye Storstrøm Fængsel mangler ansatte, og derfor er det nok der, mange kommer til at ende, konkluderer Henning Mørck: ”Jeg kender Storstrøm, det er en fin og meget moderne arbejdsplads. Der er gode betjente dernede, som glæder sig til få nye kollegaer. Men det ændrer ikke på, at dem, der skal flyttes, har fået vendt fuldstændig op og ned på deres livssituation. ”

Henning Mørck siger, at nogle af betjente føler, at tæppet er blevet hevet væk under dem. Andre snakker om helt at søge ud af Kriminalforsorgen. Han håber, at der fra ledelsesside bliver taget godt hånd om de betjente, der vælger at blive tilbage.

”Betjentene føler sig som duploklodser, der bliver flyttet rundt i et regneark. Jeg håber, at Thorkild Fogde lever op til det, han lovede på intranettet, at det her skal være en god proces for de berørte betjente.”

FAKTA: DISSE INSTITUTIONER LUKKER

• Møgelkær Fængsel bliver lagt i dvale i løbet af 2018.
  • Assens Arrest, Hjørring Arrest og Tønder Arrest lukkes.
  • Nakskov Arrest, Nykøbing Falster Arrest og Næstved Arrest prioriteres i 2018 til håndtering af udlændingeopgaven og bliver lagt i dvale, når den forventede udvidelse med Udlændingecenter Ellebæk er gennemført.
  • Svendborg Arrest og Maribo Arrest bliver lagt i dvale i løbet af 2018, hvis arrestantbelægget tillader det. Om dette sker i 2018 eller 2019, afhænger af den effekt, som åbningen af Storstrøm og Nykøbing samt genåbningen af Køge Arrest får.

Læs også: Forbundsformand: Ærgerligt med institutionslukninger