05.10.2024

”Det er den fedeste arbejdsplads, jeg har haft”

Jesper Andersen er elev i Storstrøm Fængsel og er faldet godt til. Men han ville ønske, at eleverne begyndte i praktik før skolebænken.

Jesper Andersen er 32 år og begyndte sin fængselsbetjentuddannelse i 2019. Han er en ud af mange elever i Storstrøm Fængsel, og selvom tonen kan være hård, går han glad hjem de fleste dage. I rygsækken har han både erfaring som murer og rejsemontør.

”Jeg går hjem med et smil otte ud af ti dage. Det er det fedeste job, jeg har haft,” siger han.

Jesper Andersen ville dog ønske, at uddannelsesforløbet var skruet anderledes sammen, så overgangen mellem teori og praksis hang bedre sammen.

”Stor ros til skolen for, at de prøver at forberede os. Men man kan ikke blive forberedt på, hvor meget blod der er, når en indsat stikker en anden indsat ned. Det så jeg på min anden vagt i sidemandsoplæringen,” siger han og foreslår, at man begynder i fængslet i stedet for på skolebænken.

”Det ville give mere mening for mig i forhold til at kunne koble teori og virkelighed. Og så synes jeg, det virker som om, deres teorier er udløbet i forhold til dagens Danmark, de burde opdateres, så de passer på det klientel, der er i fængslerne nu,” siger han.

Kun elever på vagt
Den store elevgruppe på Storstrøm er i hans øjne både en svaghed og en styrke.

”Jeg har prøvet, at vi kun var elever i besøgsafdelingen, så er der en af os, der får ansvaret. Det er ikke optimalt, men vi havde god erfaring og vidste, at der var faste betjente lige om hjørnet. Samtidig giver det os hår på brystet at blive kastet ud i ansvaret, og jeg kan godt lide, at vi er så mange elever, der kan være med til at forme en relativt ny institution,” siger han.

Jesper Andersen har allerede været vidt omkring i fængslet. Lige nu er han i fællesskabsafdelingen.

”Jeg har lært noget forskelligt i alle afdelinger. Porten gav mig rigtig meget i forhold til kollegasammenholdet i fængslet, fordi jeg nåede at møde mange forskellige. Jeg oplever generelt, at hvis man viser initiativ og engagement, er der virkelig dygtige kollegaer at læne sig op ad. Jeg synes, de faste fængselsbetjente fortjener stor ros for at tage så godt imod os,” siger eleven.

Af Maria Hamilton

 

“Der er stor forskel på teori og praksis”

Eleverne savner fokus på læring

Forbundets 10 forslag til at styrke fængselsbetjentuddannelsen