17.04.2024

Skolebyggeriet i Møgelkær er godt på vej

Fremover bliver der en klar opdeling mellem skole og fængsel i Møgelkær.

Coronakrisen har ikke sat en kæp i hjulet for de nye rammer til fremtidens fængselsbetjente. Entreprenørmaskinerne er i fuld gang i Møgelkær med at opføre den nye skole på cirka 2.600 kvadratmeter.

”Byggeprocessen kører efter en snor,” siger uddannelsesleder Gitte Holmen Møller, da fagbladet møder hende ved byggepladsen.

Byggeriet foregår på den ene side af vejen, som deler den tidligere hovedgård i to. Den side, hvor kirken ligger.

Her er fire af de røde barakker bliver revet ned for at gøre plads til en stor bygning med undervisningslokaler og træningssal samt tre kollegiehuse med i alt 24 værelser. Desuden skal en af de tilbageværende røde barakker anvendes til scenarietræning og gruppelokaler.

Når byggeriet står færdig i begyndelsen af 2021, vil der dermed være en klar opdeling mellem skolen på den ene side af Møgelkærvej og fængslet på den anden side. Det vil altså være muligt at køre undervisning og fængsel samtidig.

Møgelkær er nemlig stadig et fængsel, som kan tages i brug, hvis der er personale til det.

Fysik og teori
Gitte Holmen Møller er begejstret for at være med til at præge det nye skolebyggeri: ”Det er ikke alle forundt at bygge sin egen skole fra grunden.”

Hun lægger vægt på, at arkitekterne forsøger at integrere den fysiske og teoretiske undervisning. Undervisningslokalerne placeres nemlig rundt om den store træningshal.

”Træningshallen bliver omdrejningspunktet for den daglige undervisning. Alle vil kunne følge med i, hvad der forgår. Det understøtter mange af de temaer, som vi gennemgår i løbet af skoleforløbet. Du kan ikke lære konflikthåndtering alene ved at læse en bog – det skal også prøves af i praksis,” siger uddannelseslederen.

Selvom skolen adskilles fra fængslet, mener Gitte Holmen Møller stadig, at placeringen ved fængslet er rigtig: ”Det giver en autenticitet, som er god for undervisningen. Når vi for eksempel har scenarietræning, så virker det tættere på virkeligheden, at det foregår tæt på et rigtigt fængsel.”

TIDSFORLØB
Sommer 2018: Møgelkær Fængsel lægges i dvale
Efterår 2018: Fængselsforbundet foreslår at fængslet bruges som skole
Vinter 2019: Regeringen beslutter at åbne skole på Møgelkær
Sommer 2019: Skolen åbner med 44 elever
Vinter 2021: Nye bygninger tages i brug

Nye hold
I august 2019 begyndte de to første hold på skolen.

Siden er der kommet tre yderligere hold til. Det seneste hold startede 1. april og det blev en usædvanlig en af slagsen. På grund af risikoen for coronasmitte måtte eleverne ikke møde på skolen.

Da fagbladet er på besøg, har hverken skole, lærere eller skolekammerater mødt hinanden endnu. I stedet modtager de undervisning via fjernundervisning.

SÅ TEGNER JEG KIRKEN, SAGDE VÆRKMESTEREN

Kirken i Møgelkær Fængsel fra 2007 er heldigvis stadig i brug. Den blev tegnet af en værkmester fra Nørre Snede Fængsel, da arkitekten sprang fra. Kirken bruges til informationsmøder for skolens elever og til arrangementer i Hedensted Provsti.

Læs fagbladets artikel om kirken

Permanent skole?
Med byggeriet af skolen til omkring 30 millioner kroner må det formodes, at skolen vil være i drift mange år frem. Det er altså ikke bare en midlertidig løsning. Chef for Koncern Uddannelse i Kriminalforsorgen, Anne Bunimowicz, kan dog ikke sige det med sikkerhed: ”Vi håber det. For vi er rigtig glade for at være her, men vi kan selvfølgelig ikke sige noget sikkert om den fremtidige anvendelse af bygningerne. Vi ser store muligheder for også at bruge faciliteterne til samlinger, efteruddannelse eller mødeaktivitet for resten af Kriminalforsorgen.”

Hun ser det som en stor fordel, at Kriminalforsorgen nu både kan tilbyde undervisning i Vest- og Østdanmark.

”Med skolen i Møgelkær ser vi en større og bredere ansøgerskare, end da vi kun havde uddannelsescentret i Birkerød. Vi får kandidater med erhvervserfaring, som kan have svært ved at tage til Sjælland for at gå i skole. Derfor er det godt, at vi har fået dette tilbud,” siger Anne Bunimowicz.

Siden åbningen i august 2019 har 90 fængselsbetjentelever haft første skoledag i Møgelkær.

Af Søren Gregersen

Uddannelsesleder Gitte Holmen Møller i den gamle gymnastiksal i Møgelkær.