Ingen konsekvens efter fængselsbetjent blev truet i retten

Sydøstjyllands Politi har besluttet at give tiltalefrafald til den indsatte, som i efteråret tilsvinede en fængselsbetjent i Retten i Horsens.

En indsat kan slippe afsted med at true en fængselsbetjent i en retssal, uden konsekvenser. Det er konklusionen på et forløb, som startede i oktober, da fængselsbetjent Christian Bonczyk mødte i retten for at vidne mod en indsat.

Den indsatte var anklaget for vold og trusler mod personalet i Randers Arrest og fortsatte sine trusler i retten. Her overfaldt han Christian Bonczyk med en stribe af ukvemsord.

Fagbladet fortalte historien i november 2019.

Retspræsident Trine Poulsen udtalte dengang, at Retten i Horsens havde drøftet episoden, som tydeligvis ikke levede op til retsplejelovens krav om ro og orden i retssale.

Men selvom politiet efterfølgende gik ind i sagen, får den indsattes trusler i retten ikke et retsligt efterspil.

Sydøstjyllands Politi vurderer nemlig, at selvom den indsatte er skyldig i trusler, så vil han ikke få en strengere dom, end den han i forvejen havde fået.

Christian Bonczyk må derfor konstatere, at den indsatte slap af sted med sit verbale overfald uden straf.

”Det krænker min retsfølelse, at det ikke får nogen konsekvenser, udover at der bliver tilføjet en smule til hans generalieblad. Som vidne synes jeg, at man er totalt latterliggjort og helt uden beskyttelse i retten. Jeg spekulerer på, om ikke de træffer den afgørelse, fordi det er den nemmeste løsning for dem,” siger Christian Bonczyk.

Han mener ikke, at Sydøstjyllands Politis argumentation holder. Politiet skriver, at de anser manden for at være skyldig, men begrunder som nævnt tiltalefrafaldet med, at manden ikke ville få en strengere straf, hvis truslerne var taget med i dommen.

”Men der er jo tale om et nyt forhold. Det ville ikke være muligt at køre de to ting samlet,” siger Christian Bonczyk.

Det skal have konsekvens
Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen er enig i, at man ikke gratis bør kunne true en fængselsbetjent i retten.

”Jeg forstår godt, at vores kollega er skuffet. Han stillede op i retten og gjorde sit arbejde. Som tak bliver han svinet til af den samme mand, som har overfaldet ham og hans kollegaer tidligere. Og til trods for strømmen af ukvemsord, griber politiet ikke ind efterfølgende,” siger Bo Yde Sørensen.

Han mener, forløbet er typisk for den måde, Kriminalforsorgens personale generelt bliver beskyttet på: ”Der mangler beskyttelse af personalet i fængsler og arresthuse, sådan har været i alle de år, jeg har været i Kriminalforsorgen. Indsatte får lov til at udøve vold og trusler uden konsekvens. Argumentet er, at vi har valgt jobbet, og derfor må vi tåle mosten. Men det kan ikke passe, at det nærmest er en formildende omstændighed at overfalde en tjenestemand i funktion,” siger han og fortsætter: ”Det taler meget godt ind i det budskab, som forbundet er ude med i øjeblikket, nemlig at hverken politi eller politikerne har fokus på fængselsbetjentes sikkerhed.”

Af Søren Gregersen

LÆS OGSÅ:

Skal det være gratis at slå et menneske ned, bare fordi man allerede er spærret inde?