Personalet på Kragskovhede: “Vi mangler penge til at drive vores lukkede fængsel”

Den lukkede afdeling i Kragskovhede er både underfinansieret og underbemandet. Sådan lyder kritikken fra personalet i det nordjyske fængsel.

Af Søren Gregersen

Kragskovhede Fængsel har siden 2005 haft en lukket afdeling med plads til 50 indsatte, men ifølge personalet har afdelingen ikke de samme forudsætninger for at løse opgaverne som landets øvrige lukkede afdelinger. Der mangler både bemanding og penge.

Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Karsten Pedersen siger: ”Vi driver et lukket fængsel med samme type indsatte som Enner Mark og Nyborg, men vi har hverken betjente eller midler til at drive det på en forsvarlig måde.”

Han gør opmærksom på, at der kun burde sidde relativt nemme indsatte i fængslet – de såkaldte kategori-3, men at mange indsatte er farligere.

Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Karsten Pedersen

”Hver tredje af de indsatte er bandefolk, som sidder hos os, fordi der er ikke er plads andre steder. Det er fint nok, at vi skal tage imod dem, men bemandingen skal være til det. Vi er ikke gearet til at tage imod så mange hårde fanger.”

Karsten Pedersen peger på, at afdelingen kun finansieres som midlertidigt lukket fængsel. Derfor modtager Kragskovhede færre penge end andre lukkede fængsler. Eksempelvis får afdelingen ikke ekstra midler til at håndtere banderelaterede indsatte.

”Man glemmer at kigge pengemæssigt vores vej. Der burde følge ressourcer med, men det får vi ikke. Vi skal drive det med de midler, vi har.”

Områdedirektør: Ikke dårligt bemandet
Fagbladet har spurgt områdedirektør Anne Marie Heckscher, hvad hun siger til kritikken.

Hun svarer ikke på spørgsmålet om finansiering, men hun mener ikke, at afdelingen er bemandet ringere end tilsvarende afdelinger andre steder: ”Kragskovhede Fængsels lukkede afdeling er generelt ikke dårligere bemandet end andre sammenlignelige afdelinger i Kriminalforsorgen.”

Områdedirektøren mener, at Kragskovhede alene modtager indsatte, som er egnet til at afsone i fængslet.

”Fængslet modtager kun indsatte efter forudgående screening, og der er et godt samarbejde mellem området og fængslet om placeringer af indsatte.”

Hun er dog opmærksom på, at en stor del af disse kommer fra bandemiljøet: ”Vores vurdering er, at der løbende er omkring en fjerdedel af de 50-55 indsatte i lukket afsnit, som har en form for rocker/bandetilknytning. De har ledelsens fulde opmærksomhed. For tiden er de indsatte fordelt på tre almindelige enheder og en dagbehandlingsenhed. Det oplever vi fungerer godt med god ro blandt de indsatte og i forhold til medarbejderne.”

Af Søren Gregersen

Kragskovhede blevet oprettet som arbejdslejr for unge arbejdsløse i 1930’erne. Efter Anden Verdenskrig blev lejren straffelejr. Fængslet har 210 pladser, herunder 50 pladser i den lukkede afdeling.

Læs også:

Nørre Snede: Lukket fængsel i discountudgave?