Midt i en coronatid

Samfund og fængsler er så småt tilbage på vej mod normalen, men hvordan har det egentlig været at være fængselsbetjent, institutionsmedarbejder og transportbetjent i coronatiden? Fagbladet har talt med syv forskellige tillidsrepræsentanter.

Morten Nielsen
Esbjerg Arrest

Ingen corona-smittede hverken blandt ansatte eller indsatte

I bund og grund klarer vi jo opgaverne, men vi er presset på plads. Vi har været oppe på 50 indsatte i et hus med plads til 43 og er i forvejen dårligt bemandet.

Coronakrisen har givet os flere praktiske udfordringer, end vi har i forvejen, fordi vi ud over sikkerheden også skal tage hensyn til hygiejnen. Politiet anholder jo ikke færre.

Vi har for eksempel haft en situation, hvor vi både fik to afsonere, der havde lavet ballade i Renbæk Fængsel og så anholdt politiet fire. Det bliver forventet, at vi kan håndtere det hele på en gang.

Der blev meldt fælles ud, hvordan vi skulle bruge den ekstra tid, den nye situation frigav, men hos os har det bare ikke rigtig frigivet noget. Vi har fået flere ekstraopgaver og ekstra frustration, så jeg vil sige, at coronakrisen har givet os det decideret modsatte af et pusterum. For eksempel kører vi nærmest gårdture døgnet rundt, for vi har kun tre gårde. Mine kollegaer har klaret det til ug. De har virkelig vist viljen til at få kabalen til at gå op. Men nu glæder vi os til, det hele bliver normalt igen.

Oliver Korn
Transportenheden ved Vestre Fængsel
Ingen corona-smittede

Vi indgår jo i nødberedskabet, og det er gået over al forventning. Vi er blevet taget rigtig godt imod langt de fleste steder, og fængselsbetjentene har været gode til at lære fra sig.

En bonus er, at det har givet afklaring for mange transportbetjente i forhold til, om de har lyst til at tage merituddannelsen til fængselsbetjent senere.

Jeg var selv i oplæring i Vestre, hvor jeg blev taget godt imod og mødte superengagerede fængselsbetjente og fik kompetencer, jeg kan bruge i mit arbejde fremover. Jeg er vant til at køre med de indsatte, men nu kan jeg også fortælle dem om, hvordan det bliver, når de kommer ind bag murene. Samtidig har fængselsbetjentene lært os at kende, og jeg tror, det gavner vores samarbejde på tværs.

Så oplæringen til nødberedskabet har været en gevinst i coronatiden, selvom det ikke ser ud til, at det bliver aktiveret.

Vi har jo ikke haft mange kørsler, men nu begynder domstolene at åbne for flere retssager, og det giver nok en pukkel i forhold til kørsler.

Haytham Almumar
Kærshovedgård
Seks smittede beboere, ingen smittede ansatte

Jeg synes, det er gået fint, når jeg ser tilbage. Vi er blevet presset på vagtplaner og har arbejdet mange dage i træk, men det er gået godt. Folk har været fantastiske og er kommet på arbejde, selvom de har haft ferie, hvis der var brug for det.

Der er seks beboere, som er blevet smittet og kørt til et coronacenter i Brovst. Alle medarbejdere er blevet testet negativ.

Vi har arbejdet i de samme hold for at mindske smitte og er færre på arbejde, og selvom vi ikke kører transporter, har der været mange opgaver, vi ikke bare kunne lade ligge. Men nu vender vi snart tilbage til vores normale vagtplan.

Mads Holgersen
Storstrøm Fængsel
Ingen corona-smittede

Vi har haft personale nok på Storstrøm Fængsel, og det har vi ikke oplevet i tre år. Transporter og udgange har været ikke eksisterende, og det har givet rigtig meget ro, fordi vi ikke er blevet invaderet af mails og sms’er om at komme mere på arbejde. Det er lige før, folk har bedt om ekstravagter.

De indsatte har taget det i strakt arm. De har selvfølgelig haft frustrationer, men overordnet har de taget det rigtig pænt, vi har ikke oplevet oprørsstemning. Vi er fem små fængsler bag en ringmur, så det er svært at kommunikere sammen om at lave en form for oprør.

Det har været rart at have mere tid til de indsatte, for eksempel når man lukker på gårdtur. Vi har tænkt, at det er sådan her, det er, når vi er personale nok. Men vi ved godt, at vi får travlt lige om lidt.

Det har skabt lidt usikkerhed, at det ikke har været højere prioriteret at sikre bedre rengøring. Vi er tæt på de indsatte og udleverer medicin til dem.  Der kom ekstra rengøring i form af en 19- årig, der tørrede tre håndtag af. Vi tog tid, og han var der i 11 sekunder.

Michael Thomsen
Horserød Fængsel
Ingen corona-smittede

I begyndelsen var det temmelig kaotisk. Nogle af de indsatte var gået på udgang, men så kom meldingen om, at man ikke måtte, og dem der ikke var kommet afsted endnu måtte blive hjemme. Det skabte kaos. Vi har også haft et oprør i forbindelse med manglende weekendudgange og besøg, og vi har på fornemmelsen, at hvis der ikke snart sker noget, så kan der komme noget lignende igen. Vi har haft mange verbale opgør, hvis vi ikke havde kunnet håndtere det, var det endt i hat og briller.

Tiden er gået, de indsatte bliver mere og mere frustrerede, men personalet tackler det helt fantastisk. De får talt folk ned på en god måde. Vi har en corona-afdeling, hvor de nye sidder i karantæne, men vi har ingen smittede. Selvom de indsatte stadig krammer og kysser, og de holder ikke to meters afstand, de er ligeglade, de er mere bange for, at vi tager det med ind.

Det er blevet en hovedopgave at rundere, for de kan ikke få stofferne ind via besøg, så det bliver kastet ind over hegnet. Vi har fundet op til 300 gram hash ad gangen.

På den positive side har man meget mere tid med kollegaerne og de indsatte, fordi de ikke går på arbejde, så det har også været en god tid, hvor man har kunnet trække vejret lidt.

Majbritt Balle
Enner Mark Fængsel
Ingen corona-smittede

Både indsatte og ansatte har været gode til at tilpasse sig situationen. Der har selvfølgelig været bump på vejen, men det er gået over al forventning.

Vi har talt meget med de indsatte og lyttet på deres frustrationer og sørget for, at alle fik mulighed for at komme udenfor så meget som muligt. Der har været optakt til optøjer, men der har ikke været noget.

Jeg er imponeret over mine kollegaer; de tager virkelig ansvar og har sørget for at passe på sig selv, nogle har endda isoleret sig ekstra, for ikke at tage smitte med ind.

Jeg arbejder selv på kontraktafdelingen, hvor der mest er ældre indsatte, der gerne vil have en stille og rolig afsoning. Her synes jeg faktisk, de har været mere overladt til sig selv, fordi vi skal holde afstand. Jeg er vant til at spise sammen med dem og den slags.

Martin Sørensen
Nyborg Fængsel
Ingen corona-smittede

I begyndelsen var det frustrerende for alle, fordi der var så meget uvished og nervøsitet i forhold til smittefare. Men efter det blev besluttet, at besøg og udgang blev lukket ned, blev der skabt ro.

Det har været en rolig hverdag, for der er hverken nye indsatte, besøg, visitationer eller urinprøver. Så vi prøver at få skabt rammer om den dagligdag, der er lige nu. Vi bruger meget tid på at tale med de indsatte og forklare dem, at det er det samme i resten af samfundet.

Personalet har håndteret det rigtigt godt i forhold til de retningslinjer, vi har fået udstukket. Men vi blev ærgerlige over, at de indsatte kunne læse på tekst-TV, at der blev åbnet for besøg, før vi vidste noget. Det kunne være rart, hvis vi fik den slags informationer først, så vi kunne forberede, hvordan vi ville tale med dem om det.

Vi har også fået set os selv lidt udefra, vores procedurer, den måde, vi prioriterer vores tid på. Vi har haft meget mere tid til at tale med de indsatte og standse konflikter, så jeg synes, man bør evaluere og se på, om der er noget, vi kan gøre anderledes fremover.

Slap vi for skrækken?