27.03.2024

Målrettede overfald mod personalet skal stoppes her og nu

Vi har på det seneste set flere overfald mod fængselsbetjente, hvor fanger er gået målrettet efter personalet. Vi taler ikke om svage, psykisk syge indsatte, som pludselig reagerer voldeligt, men om fanger som bevidst går efter at skade vores kollegaer.

”Jeg nakker dig,” fik en kvindelig betjent at vide, inden en fange udsatte hende for et modbydeligt overfald i Randers Arrest midt i juni.

På samme måde er det gået galt andre steder i landet. Både i Nyborg og Enner Mark har der været flere banderelaterede overfald. Ved en af episoderne i Nyborg åbnede fængselsbetjenten eksempelvis døren til cellen, hvorefter fangen uden varsel kaster sig over betjenten. Måske var der tale om et bestilt overfald. Jeg ved det ikke. Men det er stærkt bekymrende, hvis betjente bliver overfaldet, fordi en lille gruppe forhærdede fanger forsøger at sætte sig på magten.

Det skal stoppes her og nu. Justitsminister Søren Pind skal sætte alt ind for at bremse disse forkvaklede forsøg på magtdemonstration, og sikre bedre bemanding i fængsler og arresthuse. Både for at undgå overfaldene og for at håndtere overfaldene, hvis de alligevel sker.

Den kvindelige betjent som blev overfaldet i Randers, fortæller for eksempel, at der var så få betjente på vagt, at hun blev nødt til at hjælpe kollegaerne med at håndtere overfaldsmanden. Vi taler om en betjent, hvor blodet løb ned ad ansigtet, efter at fangen havde slået hende med knytnæve i ansigtet og revet store totter af hendes hår. Det er utroligt stærkt, at hun i den situation rejser sig og sørger for at låse observationscellen op, så den indsatte kan komme ind i et rum, hvor han ikke kan skade andre. Men det kan simpelthen ikke være meningen, at hun er nødsaget til det.

Det bekymrer mig også, at fængselsbetjente fortsat er alene på vagt med de indsatte på mange afdelinger. Vi har set, hvilke alvorlige konsekvenser det kan have, når hjælpen er langt væk. Fængselsbetjente har fået ødelagt deres liv på denne konto.

Og det bekymrer mig, at ministeren har indledt en fuldstændig ekstrem mobiljagt i fængslerne med daglige visitationer af celler, som uvægerligt fører til flere frustrationer hos de indsatte og mere modstand mod personalet.

Den dynamiske sikkerhed, hvor betjentene er tilstede blandt de indsatte er vores bedste våben mod overfald. Det er sådan, vi driver fængslerne i Danmark.

Ikke med hunde. Ikke med strømpistoler, men med dialog mellem indsatte og ansatte.

Det kræver, at der er folk på vagt til at løfte opgaven.

Læs også: Volden stiger mod fængselsbetjente

Læs også: Overfald i Randers, Nyborg, Enner Mark og Maribo…