20.04.2024

Fængselsbetjente popper op mellem kokkehuer og konditorjakker

I Odense uddanner 12 fængselsbetjente sig blandt studerende på kokke-, konditor og tjeneruddannelserne.

I et undervisningslokale i kælderen på Kold College i Odense sidder 12 fængselsbetjentelever. De er tilbage på skolebænken efter et års praktik og er ved at fremlægge og repetere, hvad de har lært.

Normalt ville de i pauserne støde på elever fra andre fængsler og årgange. Men ikke her. De 12 elever i Odense møder elever, der skal ud og være kokke, tjenere eller konditorer.

”En af de store bekymringer ved pop-up-skolen var,at eleverne blev eksponeret i uniform. De bliver jo bedt om at tage den af, når de kører hjem,” lyder det fra Gitte Holmen Møller, der er uddannelsesleder for skolen på Møgelkær og pop-up-skolerne.

De midlertidige skoler er et af projekterne i flerårsaftalen, der skal skaffe flere betjentelever. Indtil videre er der startet et hold i Odense i august 2022 og Esbjerg i januar 2023. I denne måned starter der nye hold i Odense og Køge.

Saskia er ansat som fængselsbetjent på prøve i Nyborg Fængsel og tager sin uddannelse på pop-up-skolen i Odense. Var det ikke for den – og fordi hun får elevløn og ikke SU under skoleperioderne – havde hun ikke taget springet og var blevet fængselsbetjent.

Var ikke startet andre steder
To af de elever, der er i gang med deres andet skolemodul i Odense, er ikke i tvivl: De var ikke startet, hvis de skulle køre helt til Birkerød eller Møgelkær.

”Jeg havde overvejet betjentuddannelsen før, men skulle det være i Birkerød og på SU, havde jeg ikke gjort det. Jeg har familie og hus og det hele, så det ville jeg ikke kunne leve med,” siger Toufic, der er ansat i Nyborg Fængsel og tidligere håndværker.

Selvom både han og Saskia, der er Toufics klassekammerat og kollega fra Nyborg, ikke har prøvet andet, så har det sat nogle tanker i gang at være på en skole med alle mulige andre elever.

”Jeg kan godt mærke her på andet skoleophold, at jeg scanner folk anderledes, end jeg gjorde tidligere. Første år var det bare lidt sjovt med opmærksomheden,” siger Saskia, der ligesom Toufic kun er startet, fordi uddannelsen nu er med elevløn og kan tages tæt på deres bopæl.

OPTAG PÅ POP-UP-SKOLER
Odense august 2022: 12
Esbjerg januar 2023: 14
Odense oktober 2023: 15
Køge oktober 2023: 7

Hak en hæl og klip en tå
Steen har været uddannelseskonsulent på pop-up-skolen siden starten. Før det var han fængselsbetjent og har primært været på Enner Mark.

”Vi var betænkelige i starten. Hvad sker der, når skolen ligger ude i civilsamfundet?” spørger han.

Han synes, det har givet nogle gode snakke i klassen om samfundets forventninger til fængselsbetjente. Og så har der været meget praktisk, der skulle klappe, når man kører pop-up-skole.

”Vi skal have styr på, hvor skal vi hen, og med hvem og hvornår? Hver eneste gang vi skal åbne et nyt sted, skal vi se på lokationer og sikre os, at de opfylder vores krav og ønsker. Så må vi nogle gange hakke en hæl og klippe en tå,” siger han og tilføjer, at det praktiske ikke går ud over kvaliteten af undervisningen.

“Det er ligesom ude på fængslerne. Hvis vi har problemer på bagkontorerne, må det ikke påvirke os, når vi er blandt de indsatte. Jeg synes ikke, det kræver mere af mig end at gå på en afdeling,” siger Steen.

Ifølge Gitte Holmen Møller er der ikke forskel på, hvor godt eleverne præsterer til prøverne, når man sammenligner med de faste skoler. Og hendes opfattelse er, at de midlertidige skoler har gavnet rekrutteringen.

”Hver gang vi har åbnet en pop-up-skole, har vi haft det samme antal elever i Møgelkær,” siger hun.

Af Niels Jensen

Det går ikke efter planen