20.04.2024

Vores program på Folkemødet 2016

Fængselsforbundet er igen at finde på Folkemødet på Bornholm i juni. Under overskriften ’Kom i fængsel’ sætter vi i sammen med Direktoratet for Kriminalforsorgen fokus på arbejdet for at få de kriminelle videre i livet.

TORSDAG DEN 16. JUNI

Klokken 15: Vi åbner Folkemødets arresthus

Hvordan føles det at være spærret inde på sølle seks kvadratmeter? Hvilke tanker flyver igennem dit hoved, når en elektronisk fodlænke lukker sig om din ankel? Disse og mange andre spørgsmål giver Fængselsforbundet og Kriminalforsorgen svar på i vores fælles telt på Kæmpestranden.

Klokken 15.30-16.00: Samfundstjeneste – til gavn for alle

Flere og flere idømmes samfundstjeneste i stedet for en fængselsstraf. Men hvad er samfundstjeneste egentlig? Hvor foregår det? Og hvordan er det at have en kriminel i arbejde? Det får du svar på her.

FREDAG DEN 17. JUNI

Klokken 10.30-11.00: Ind over murene efter kvalificeret arbejdskraft

Uddannelse i fængslerne har fokus på samarbejde hen over murene. Derfor står Kriminalforsorgen, High:five, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder sammen om at gøre indsatte til kvalificeret arbejdskraft. Det er til gavn for den indsatte, virksomheden og samfundet som helhed.

Klokken 11.30-12.00: Fremtidens straffe: Johan Reimann og Kim Østerbye i samtale

Alternative strafformer vinder frem, så er der slet ikke brug for almindelige fængsler mere? Kriminalforsorgens direktør, Johan Reimann, og Fængselsforbundets formand, Kim Østerbye, diskuterer konsekvenserne af forandringerne og hvordan samfundet skal straffe lovovertrædere fremover

Klokken 14.30-15.00: Livet i Rønne Arrest

Hvad vil det sige at arbejde bag fængselsmuren? At låse celler i, dele mad ud og samtidig lytte, støtte og motivere indsatte til et liv uden kriminalitet? Det giver en fængselsbetjent et indblik i, når han fortæller om livet i Arresthuset i Rønne.

Klokken 15.30-16.00: Ind over murene efter kvalificeret arbejdskraft

Uddannelse i fængslerne har fokus på samarbejde hen over murene. Derfor står Kriminalforsorgen, High:five, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder sammen om kompetenceudviklingen af indsatte, der kan omsættes til kvalificeret arbejdskraft.

Klokken 16.30-17.00: Samfundstjeneste – til gavn for alle

LØRDAG DEN 18. JUNI

Klokken 10.00-10.30: Narkohunde på opgave

Hvor hurtigt kan en narkohund snuse sig frem til en pose kokain? Det kan du få svar på, når Kriminalforsorgens dygtige hundeførere og deres narkohunde demonstrerer en fingeret cellerazzia og personsøgning og fortæller om deres alsidige sikkerhedsopgaver i Kriminalforsorgens institutioner.

Klokken 11.30-12.00: Narkohunde på opgave

Klokken 13.00-13.30: Narkohunde på opgave

Klokken 14.30-15.00: Prøv en fodlænke

Vidste du, at næsten 500 danskere i dette øjeblik afsoner deres fængselsstraf hjemme i stuen? Siden 2005 har det nemlig været muligt at bytte fængselsdommen til en fodlænke. Mød fodlænke-medarbejdere fra Kriminalforsorgen på Bornholm – og prøv selv at få en fodlænke på!

Klokken 15.30-16.00: Fangekoret synger

Selvom man er hærdet kriminel, kan man sagtens synge salmer i kirken hver søndag. Det er i hvert fald, hvad medlemmerne af fangekoret fra Vridsløselille Statsfængsel har gjort i mere end femten år. Kom og hør deres røst i vores telt på Kæmpestranden.

I Kæmpestrandens mødetelt klokken 17.45-18.45: Krænker det offeret at give samfundstjeneste til voldsmænd?

Hvor går grænsen for alternative strafformer? Er det galt eller genialt, når voldsmænd får samfundstjeneste i stedet for fængselsstraf? Folketingets retsordførere og Fængselsforbundets formand krydser klinger om dansk straffepolitik.

SØNDAG DEN 19. JUNI

Klokken 10.30-11.00: Livet i Rønne Arrest