07.06.2024

Vi skal huske vores helte

Af Bo Yde Sørensen, forbundsformand

I maj blev der lagt en snublesten foran Nyborg Fængsel til minde om fængselsbetjent Svend Holm.

Han betalte med sit liv under Anden Verdenskrig, fordi han valgte at gå ind i modstandsbevægelsen og hjælpe politiske fanger med at flygte.

I kan læse hans historie her i bladet.

Svend Holm fortjener til fulde at få den mindesten, som forbundet har sponseret. Og han burde have haft den for længe siden. Men bedre sent end aldrig.

Heldigvis nåede Svends søn at opleve det. Han var med, da stenen blev nedlagt. Det samme var i øvrigt børn af Svends kollegaer fra fængslet, som også var aktive i modstandsbevægelsen.

Svend Holm er stadig en inspirationskilde 70 år senere. For os alle. Og der er mange som ham, der yder en særlig indsats, udover hvad man kan forvente af dem.

Som fængselsbetjent bliver man del af et unikt fællesskab, som er de færreste forundt.

Vi ser kollegaer, som redder kollegaer i farlige situationer.

Kollegaer, som redder indsatte ud af ilden på deres celle.

Kollegaer, som forhindrer selvmord.

Kollegaer, som forfølger undslupne fanger.

Kollegaer, som på alle mulige måder handler resolut for at hjælpe andre.

I et job som vores opstår der farlige situationer, hvor hurtig handling kan betyde forskellen på liv eller død. Det betyder utroligt meget, at nogle er klar til at træde til.

De bliver ikke altid takket for deres indsats.

Så kære samfund, husk gerne heltene i uniform bag de tykke mure – og send dem en tanke, når I ser farlige forbrydere fjernet fra samfundet. De er ikke væk – vi passer på dem for jer.