Forbundsformand Bo Yde Sørensen

Vi skal holde fast i lønsuccesen

I 2022 fik vi endelig prikket hul på lønbylden efter mange års pres.

Vi fik fastholdelsespuljen på 35 millioner, et forlig om 48-timers-reglen og flere andre lønmidler.

Det blev i alt til omkring 75 millioner kroner på et år.

Samtidig lovede Mette Frederiksen et lønløft til vores gruppe på lige fod med sygeplejersker, sosu-assistenter og pædagoger.

Det er ikke så ringe, men det var også på tide. Det er vigtigt, at vores arbejdsgiver anerkender, at man ikke kommer i mål alene med flotte rekrutteringskampagner. Man bliver også nødt til at gøre noget for de medarbejdere, som er her i forvejen.

Vi vil nemlig gerne jobbet, men vi vil også gerne have noget for det, og vores løn er ikke fulgt med de krav og det voksende ansvar, som vi er underlagt.

Derfor var det godt med et økonomisk skulderklap for vores engagement og loyalitet.

Men det må ikke blive en enlig svale. Nu skal vi holde fast.

Fængselsforbundet vil have fokus på at udbygge lønsuccesen i år og fremover. Det er afgørende, hvis vi skal vende udviklingen i Kriminalforsorgen.

Jeg ser det som en del af et generelt løft af vores fag efter mange års udsultning.

Hvis vi skal undgå, at så mange dygtige kollegaer søger væk, skal Kriminalforsorgen tilbyde et attraktivt job med ansvar, indflydelse og ordentlige arbejdsvilkår til den enkelte medarbejder.

Vi har brug for investering i uddannelse, kompetencer og faglighed.

Måske bliver 2023 året, hvor kurven endelig knækker. Hvor bemandingen stiger for første gang i over ti år.

Jeg tror det, til det modsatte forhåbentligt ikke bliver bevist.