07.06.2024

Stig takker af efter 40 år

Han er kendt for at have svar på alle tekniske spørgsmål på Kragskovhede, men til marts er det slut. Værkmester Stig Drejer Breum går på pension efter 40 gode år i det nordjyske fængsel.

Mobiltelefoner, overvågningsudstyr og elinstallationer skal helst virke på en arbejdsplads. I Kragskovhedes tilfælde er det Stig Drejer Breum, som har sikret det. Nu er det dog tid til at sige farvel.

Fagbladet møder den 64-årige værkmester på hans kontor. Det bærer præg af, at der er tale om en mand med overblik over mange ting. Mapper med forbrug, manualer, fakturaer, el, vand og varme står på rad og række i reolen.

Stig har trukket i trådene bag dette skrivebord siden 2015, hvor han fik tildelt ansvaret for koordineringen af de tekniske installationer.

Og det har faktisk vist sig at være en god ting: ”Det er nok de bedste år, jeg har haft. Det er en god afslutning på jobbet,” fortæller han.

Oprindelig er han uddannet elektriker og har arbejdet på skibsværft i Frederikshavn, men da beskæftigelsen faldt, søgte han ind som fængselsbetjent i 1981. Det var dengang statsministeren hed Anker Jørgensen.

Han bestod optagelsesprøven på Statsfængslet i Vridsløselille og begyndte i Statsfængslet i Kragskovhede i januar 1983. I første omgang i Skibsbylejren ved Hjørring, som Kriminalforsorgen havde lejet af Forsvaret til hæfteafsonere.

”De mødte ofte med en ordentlig brandert på,” fortæller han.

Man skal forstå systemet og jargonen, og nogle gange skal man bare acceptere, at sådan er det

Kriminalforsorgens eksperimenter
Stig Drejer Breum er så gammel i jobbet, at han husker Kriminalforsorgens forskellige eksperimenter gennem årene. Ikke alle lige vellykkede. I slutningen af 1980’erne skulle det for eksempel ikke hedde fængselsbetjent eller værkmester længere, men enhedsfunktionær. 12 måneder i almindelig tjeneste blev afløst af 4 måneder i arbejdsdriften.

”Hvorfor nu det, tænkte vi. Vi er da fængselsbetjente, men sådan er det nogle gange. Der kommer måske en ny chef, som vil sætte sit fingeraftryk, og det udløser nogle udgifter, men det bliver droppet igen efter nogle år. Det ser vi også med områdekontorerne. Nu skal al styring foregå derfra. Kriminalforsorgen er en speciel størrelse; man skal forstå systemet og jargonen, og nogle gange skal man bare acceptere, at sådan er det,” siger han.

Glad for kollegaerne
I 1999 blev en af fængslets elektrikerstillinger ledig. Det job fik Stig, og siden har han været værkmester.

Alle årene har han arbejdet i Kragskovhede, hvilket giver mening, når man bor i Jerup lige ved siden af.

”Jeg har ikke haft trang til at prøve noget andet. Jeg har befundet mig godt og været glad for kollegaerne. Det er nok derfor, at jeg er blevet her så mange år.”

Forholdet til fangerne har også været godt. Han har ikke oplevet trusler, selvom klientellet i høj grad har ændret sig gennem årene.

”De er blevet ringere gennem årene. Men det har nu ikke skræmt mig væk. Jeg har faktisk næsten ikke oplevet problemer. Jo, der var en enkelt, som kom for tæt på, men ham bad jeg med store bogstaver om at træde en meter væk. Det forstod han.”

Inden længe begynder Stigs afløser i jobbet. Der bliver et overlap mellem de to i nogle måneder, så Stig får mulighed for at sætte ham ind i al teknikken. Det er nok klogt.

”Og så skal jeg hygge mig med min familie, have og cykelværksted,” siger Stig Drejer Breum.

Af Søren Gregersen

MR. KRAGSKOVHEDE
Ifølge Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Karsten Pedersen vil Stig Drejer Breum i høj grad blive savnet: ”Manden har jo svar på alt. Han er inde i alle tekniske sager. Er der noget, du er i tvivl om, så spørger du ham. Samtidig er han et virkelig ordentligt menneske, sindssyg behagelig og altid hjælpsom. Han bliver svær at undvære. Det er ikke tilfældigt, at jeg kalder ham Mr. Kragskovhede.”