Søren er glad for jobbet på tyvende år

For Søren Østergaard Larsen er opskriften på arbejdsglæde en velfungerende arbejdsplan, en god portion gode kollegaer og en knivspids held.

”Velkommen i klubben. Jeg er selv på tyvende år, og jeg elsker det.”

Sådan skrev Søren Østergaard Larsen i en kommentar på Facebook under et opslag, hvor Fængselsforbundet hilste et nyt hold fængselsbetjente og værkmestre velkommen.

Fagbladet besluttede sig for at grave lidt i det glædesudbrud og tog på besøg i Helsingør Arrest, hvor Søren Østergaard Larsen er vagthavende.

Den 54-årige fængselsbetjent viste os rundt og afslørede allerede her en af grundene til, at han går tilfreds på arbejde, nemlig at hans arbejdsplads fungerer godt.

”Helsingør Arrest er virkelig godt indrettet. Der er separat besøgsafdeling med fast personale, og indlevering af varer sker uden for selve arresten.

Beskæftigelsen fungerer også rigtig godt, og vi fængselsbetjente kan koncentrere os om vores opgaver,” siger han.

Menneskekontakten er drivkraften
Det er naturligvis ikke kun de fysiske rammer, der får Søren Østergaard Larsen til at tage motorcyklen fra Næstved til Helsingør for at passe sit job.

”Det er alle de mennesker, man møder, der gør det spændende at være fængselsbetjent. Både indsatte og kollegaer, som man kommer ekstra tæt på i det her arbejde. Det er kontakten med mennesker, der er hele drivkraften,” siger han.

Derfor er han heller ikke typen, der nødvendigvis bliver ét sted i mange år. Søren Østergaard Larsen var godt nok i Maribo Arrest i 12 år, men var både underviser i konflikthåndtering på UCB og udstationeret i Nyborg i samme periode.

”Jeg synes, man udvikler sig på den måde. Når man kommer ud og får lidt frisk luft. Man ser andre måder at gøre tingene på og kan måske også selv give nogle gode råd videre,” siger han.

Til efteråret tager han tre måneders udstationering i den særligt sikrede afdeling i Vestre, som tidligere lå på Politigården. Både for den friske luft, og fordi han har en forkærlighed for Vestre, hvor han i sin tid begyndte som fængselsbetjent.

”Min ultimative karrieredrøm har hele tiden været at blive vagthavende på Vestre Fængsel,” siger han.

”Det er alle de mennesker, man møder, der gør det spændende at være fængselsbetjent. Både indsatte og kollegaer, som man kommer ekstra tæt på i det her arbejde, siger Søren Østergaard Larsen

Solidt fundament
Søren Østergaard Larsen har en baggrund som kok, har sejlet langfart og været rejseleder, før han som 34-årig søgte ind som fængselsbetjent.

”Jeg tror, det betyder meget, at jeg var voksen og erfaren, da jeg begyndte. Jeg havde noget ballast med og havde prøvet at stå i mange forskellige kaotiske situationer,” siger han og forklarer, at han tror, der skal et virkelig godt fundament til for, at man kan blive i jobbet.

”Jeg mødte min kone en måned inden, jeg begyndte på uddannelsen, og hun er her stadig. Det betyder alt,” siger han.

Udgangspunktet bærer altså også en del af skylden for Søren Østergaard Larsens arbejdsglæde, men han tilskriver den også selv en god portion held.

”Jeg har været heldig i mit arbejdsliv. Jeg har været nogle gode steder. Jeg har fået fire hvide sedler på tyve år, og der gik nitten år, før jeg første gang fik en på låget,” siger han og fortæller, at han selvfølgelig har også sin portion af voldsomme oplevelser med i bagagen.

Spreder budskabet
Søren Østergaard Larsen anbefaler jobbet som fængselsbetjent til højre og venstre.

”Jeg har en kammerat, der lige har haft fem års jubilæum som fængselsbetjent, det var mig, der anbefalede ham det. Jeg siger meget gerne til folk, at det er et godt og meningsfyldt job. Lønnen er ikke fantastisk, men det er kollegaerne og selve jobbet,” siger fængselsbetjenten fra Helsingør Arrest.

Blå bog
Søren Østergaard Larsen begyndte sin karriere som fængselsbetjent på Vestre Fængsels sygehus. Siden kom han til Maribo Arrest i 12 år, hvor han sideløbende var udstationeret tre måneder i Nyborg Fængsel, i Nakskov Arrest og det, der dengang hed Politigårdens Fængsel. Han underviste også

i konflikthåndtering på UCB. Siden kom han til Køge Arrest som fungerende vagthavende.