Selv fangerne vil have flere fængselsbetjente

Fængselsforbundet bød op Folkemødet med en diskussion om, hvordan vi redder Kriminalforsorgen.

Man tager en retsordfører, en tidligere indsat og en forbundsformand, stiller dem ved siden af hinanden i et debattelt på en varm sommerdag på Folkemødet på Bornholm og spørger dem om, hvordan de ser på situationen i Kriminalforsorgen lige nu. Og så finder man ud af, at de faktisk er temmelig enige, selvom de taler ud fra vidt forskellige udgangspunkter.

Det går ikke godt.

Der mangler fængselsbetjente i meget alvorlig grad.

Retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt fra SF, udtrykte det sådan:

”Jeg er ulykkelig over situationen, der bunder i alt for mange års politisk misrøgt. Det går ud over den dynamiske sikkerhed, og fængselsbetjentene stopper, når de ikke har tid til relationsarbejde med de indsatte. Det er en meget ond cirkel.”

Tom Hansen er tidligere indsat og lancerede i foråret sammen med Café Exit en videokampagne med overskriften ’Fangerne vil have flere fængselsbetjente!’ De mener nemlig, at manglen på uniformeret personale har store konsekvenser for de indsatte.

”Jeg blev løsladt for fem år siden, og jeg er glad for, at det var dengang og ikke nu, jeg skulle sidde inde,” sagde han.

Det er vist heller ikke nogen hemmelighed, at forbundsformand Bo Yde Sørensen er mere end almindeligt bekymret for situationen. Det lagde han ikke skjul på i debatten.

”Det er smerteligt, at vi nu er under 2.000 fængselsbetjente, mens antallet af indsatte stiger. Vi sygepensionerer 100 fængselsbetjente om året,” sagde han.

”Vi skal have fjernet en masse af de regler, Kriminalforsorgen er sovset ind i, det er vi også allerede i gang med. Og jeg mener af et helt ærligt hjerte, at vi fra politisk hold er optaget af at forbedre situationen,” sagde Karina Lorentzen Dehnhardt

Hvad skal der så til?
Der var altså enighed om tingenes problematiske tilstand, men hvad var de tre debattørers bud så på, hvordan vi får skabt en bedre Kriminalforsorg?

”Der skal meget mere vilje til for at fastholde de betjente, der knokler hver dag. Arbejdsvilkårene skal være bedre på alle punkter. Simpelthen,” sagde Bo Yde Sørensen.

Tom Hansen mente, at svesken skal på disken.

”Man skal sige sandheden om, hvordan det er at være fængselsbetjent, så eleverne ikke kommer ud og får et chok, og så tror jeg simpelthen, man skal rebrande Kriminalforsorgen,” sagde han.

Karina Lorentzen Dehnhardt fokuserede på at fjerne unødigt støj i fængselsbetjentenes hverdag og pointerede, at der er politisk vilje til at forbedre situationen. ”Vi skal have fjernet en masse af de regler, Kriminalforsorgen er sovset ind i, det er vi også allerede i gang med. Og jeg mener af et helt ærligt hjerte, at vi fra politisk hold er optaget af at forbedre situationen.”

Således opløftede sluttede debatten med hjemmeskrevne sange fra fangekoret, der beskriver livet bag tremmer, og hvordan man får tiden til at gå der.

Kriminalforsorgen var også at finde på Folkemødet med eget telt. Direktør Ina Eliasen var da også forbi forbundets debat.

Af Maria Hamilton