17.04.2024

OL på heden

De årlige olympiske lege skaber god stemning på tværs af Kragskovhede Fængsel.

Du tager 20 mælkekasser, 300 flødeboller og forskellige andre remedier og blander dem med 150 indsatte og ansatte i løs vægt. Sådan lyder opskriften på Kragskovhedes alternative olympiske lege, som løb af stablen i september for ottende år i træk.

Det er fængselsbetjent Christian Brassøe, som har taget initiativ til arrangementet.

”Vi syntes, at der skulle ske noget nyt. Derfor lavede vi olympiske lege for at skabe en sjov dag for alle. Ideen er, at alle skal kunne være med. Både unge og gamle – og tykke og tynde,” siger han.

Det er årsagen til, at arrangementet adskiller sig en del fra de rigtige olympiske lege. Disciplinerne omfatter blandt andet flødebollespisning, porcelænsknusning, lodret billard og mælkekassestabling.

Men der er også klassiske atletikdiscipliner som for eksempel løb. Det ses tydeligt på fængslets løbebane, hvor stafetløbet er i gang.

En indsat kommer spurtende forbi med tungen ud af halsen: ”Det er imponerende. Han plejer ellers at have dårligt knæ, når han skal arbejde,” konstaterer en værkmester og griner.

Afdelingerne kæmper mod hinanden holdvis og foregår i beskæftigelsesregi. Der er også et personalehold, som alle andre selvfølgelig gerne vil slå.

”Der er ikke noget bedre, end at slå de ansatte,” siger Christian Brasssøe.

Det nikker to indsatte bekræftende til, som står ved siden af på løbebanen under interviewet: ”Det er et pissegodt arrangement. Med mindre vi taber. Men det gør vi ikke. Vi har nemlig lige vundet over personaleholdet i ordkonkurrencen.”

Dynamisk sikkerhed
Institutionschef Lene Theilgaard er med på personaleholdet. Hun peger på, at arrangementet ikke bare handler om at skabe god stemning for en enkelt dag.

”Det er relationsarbejde, hvor vi laver aktiviteter for både indsatte og ansatte. Og det er noget, vi ikke bare kan mærke her på dagen, men i lang tid bagefter. Stemningen bliver simpelthen bedre. Man hilser på hinanden på en anden måde, og det er tydeligt, at arrangementet er med til at styrke den dynamiske sikkerhed i fængslet,” siger Lene Theilgaard.

Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Karsten Pedersen deltager også. Han står ved en post, hvor man sejler en tømmerflåde på land. Øvelsen kræver en længere forklaring, men det handler basalt set om at samarbejde for at få flåden til at sejle.

Det er de indsatte gode til. De går op i øvelsen med liv og sjæl, og så gør det ikke noget, at der er over 50 års forskel på ældste og yngste på holdet.

”Det er et kanon initiativ. I disse tider med personaleunderskud og mangel på tid til relationsarbejde, er det godt, at de indsatte ser os som almindelige mennesker – og ikke os og dem,” siger Karsten Pedersen.

Smertens Bro
En af konkurrentens hårdeste discipliner er Smertens Bro, hvor man tester sine evner i at hænge i armene.

På personaleholdet imponerer værkmester Teddy Christensen med en tid på 3 minutter. Den tid bliver svær at slå for de indsatte, da de efterfølgende gør sig klar til udfordringen. Det hjælper måske heller ikke, at personaleholdet bruger ufine metoder.

”Alt over 3 minutter giver tolv dage i isolationscellen,” siger en betjent med et glimt i øjet.

”OK,” svarer den indsatte og smiler: ”Jeg skal sgu ikke i iso igen.”

Dagen slutter med præmieoverrækkelse mellem indsatte og ansatte.

I år var det Afdeling 1B, som hev sejren i land.

Af Søren Gregersen