17.04.2024

Nyt forum for tilskadekomne

Det bliver fremover muligt at møde andre kollegaer, som er kommet til skade i tjenesten.

Det er hårdt i sig selv at blive ramt af PTSD eller en anden arbejdsskade. Men det bliver ikke bedre, når man samtidig mister kontakten til sin arbejdsplads.

Det er baggrunden for, at Kriminalforsorgen nu arrangerer møder rundt om i landet for tilskadekomne medarbejdere.

Ifølge Kriminalforsorgens HR-direktør Lene Vejrum er målet med møderne at skabe et forum, hvor nuværende og tidligere kollegaer kan dele deres oplevelser og erfaringer.

”Vi vil gerne etablere nye netværk og medvirke til at understøtte en vej ud af den isolation, som kan opstå, når man ikke har kontakt med arbejdspladsen længere,” siger hun.

De tre første møder afvikles i november på hoteller i Horsens, Odense og Ringsted. Præcist hvor og hvornår oplyser Kriminalforsorgen, når man tilmelder sig på.

”Typisk ønsker målgruppen ikke omtale og kan også have svært ved at være på vores lokaliteter. Derfor har vi valgt at holde møderne uden for Kriminalforsorgens regi. Af samme årsag offentliggør vi heller ikke dato og sted for møderne,” siger Lene Vejrum.

Forbundsformand: Godt initiativ
Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen hilser det nye initiativ velkommen. Han peger på, at det kan være svært både at sige farvel til jobbet og kollegaerne, når man ikke kan arbejde i Kriminalforsorgen længere.

”Mange nedslidte kollegaer føler sig svigtet, når de afskediges fra Kriminalforsorgen. Pludselig oplever de tavshed fra deres arbejdsplads side, og de myndigheder som tager over, kender ikke til, hvad det vil sige at arbejde i et fængsel. Det kan de nye møder forhåbentlig gøre noget ved.”

Deltagerne sætter rammen
På møderne deltager en psykolog fra Dansk Krisekorps og to HR-medarbejdere fra Kriminalforsorgen.

Herudover ligger dagsordenen ikke fast. Det er nemlig tanken, at deltagerne i høj grad får lov til præge dagen.

”Vi har rådført os med Rigspolitiet og Forsvarets Veterancenter, som har flere års erfaring med at drive netværksmøder. Et af deres budskaber var at deltagerne skulle være med til at udvikle de nye netværk. Derfor skal deltagerne være med til at sætte retningen,” siger Lene Vejrum.

Netværksmøderne er en del af en styrket kommunikationsindsats, som også omfatter en ny hjemmeside om medarbejderstøtte.

SÅDAN TILMELDER DU DIG

Du kan høre nærmere om netværksmøderne og tilmelde dig på mail: KHRstotte@krfo.dk og telefon: 72 55 39 23.