17.04.2024

Nyborg fik to dage til at indrette ny afdeling

Nyborg Fængsel har med kort varsel fået besked om at tage i mod udvisningsdømte i dobbeltbelæg.

Der er brug for kreative løsninger for at få plads til alle indsatte i øjeblikket, men personalet i Nyborg mener alligevel, er der må være hastighedsgrænser for nye tiltag.

Kritikken kommer efter, fængslet i begyndelsen af oktober fik besked på at indrette en ny afdeling til udvisningsdømte på grund af højt belæg i Midt- og Nordjylland.

Fængslet fik at vide den 5. oktober, at den nye afdeling skulle være klar den 7. oktober.

Afdelingen skulle indrettes i den tidligere besøgsafdeling, som man var ved at gøre klar til fokusafdeling for negativt styrende indsatte.

Der ville dog gå lidt tid, før de første indsatte ville komme. Det var godt det samme, for afdelingen lignede det den var: en byggeplads for den nye fokusafdeling.

Ikke desto mindre fik personalet pludselig at vide om formiddagen den 7. oktober, at de første indsatte var på vej.

”Vi fik 20 minutters varsel,” siger fængselsbetjent Martin ”Og vi var overhovedet ikke klar. Cellerne havde intet inventar, der var ikke et kontor til personalet og der stod byggematerialer over det hele.”

Vi fik 20 minutters varsel, siger fængselsbetjent Martin

Mønsteret gentog sig dagen efter. Her fik personalet at vide med 7 minutters varsel, at der var endnu flere indsatte på vej.

”Der er mange ting, som skal være på plads, når man åbner en ny afdeling. Det handler både om møbler, udstyr og procedurer – for eksempel gårdturstider og købmandstider. Det er frustrerende, at man på denne måde tvinger beslutninger ned over hovedet på personalet,” siger fængselsbetjenten.

Mangelfuld kommunikation
Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Martin Sørensen kalder også forløbet kritisabelt.

”Vi vil gerne hjælpe andre fængsler med deres overbelæg – men man bliver nødt til at tage hensyn til personalet og orientere os i god tid, når man kommer med store ændringer. Det er jo trods alt os, som skal løfte opgaven,” siger han.

Han peger på, at det er første gang, at en afdeling i Nyborg indrettes til dobbeltbelæg: ”Det kræver i sig selv tid til at være gearet til to indsatte på hver celle. Vi havde eksempelvis ingen køjesenge i fængslet. Dem måtte vi købe meget hurtigt Jysk.”

Han understreger, at det ikke er den lokale ledelse, som han er kritisk overfor: ”De har knoklet lige så meget som os andre. Det er dem, som har taget beslutningen højere oppe i systemet. Det virker som om, at de ikke var klar over, at de sendte indsatte til en byggeplads,” siger Martin Sørensen.

Forbundets tillidsrepræsentant Martin Sørensen

Institutionschef: Stor omvæltning
Institutionschef i Nyborg Fængsel, Henrik Bonde Marker, bekræfter, at beslutningen om ændringen af afdelingen blev truffet den 5. oktober med virkning den 7. oktober.

”Det var en stor omvæltning, der skulle gennemføres med meget kort varsel. Medarbejderne havde forberedt sig praktisk og mentalt på en anden opgave end den, der nu skulle løses. Mange medarbejdere havde faktisk søgt til netop denne afdeling for at løse lige den opgave med de indsatte, der skulle placeres på en fokusafdeling, og alle glædede sig til opgaven,” siger han.

Ifølge Henrik Bonde Marker er den nye afdeling dog kommet godt i gang: ”Vi har nu modtaget de udvisningsdømte og placeret dem i dobbeltbelæg, og det er gået virkelig godt. Alle involverede har ydet en kæmpe indsats for at få det til at fungere på den bedst mulige måde. Jeg er meget imponeret over den måde, som alle medarbejdere virkelig hurtigt har omstillet sig, og nu arbejder positivt med den nye opgave. Det er en stærk medarbejdergruppe, der i tæt samarbejde med ledere og chef nok skal få det til at blive en virkelig god afdeling,” siger institutionschefen.