27.03.2024

Søs Lykke Blidvang er bekymret for de nye opgaver fra politiet.

Nye transportopgaver presser bemandingen i Vestre Fængsel

Inden 2018 er gået, har Kriminalforsorgen overtaget størstedelen af politiets arresttransporter og efter planen fået 90 nye transportbetjente. I transportenheden i Vestre Fængsel er betjentene dog bekymrede for, om der er mandskab nok til at løfte den nye opgave.

Efter planen skal 90 nye transportbetjente starte uddannelse, og i gang med at løfte den nye transportopgave, allerede inden vi skriver 2019.

Der kommer nye transportenheder i Hobro og Kolding, som skal supplere den allerede fungerende enhed ved Vestre Fængsel.

Søs Lykke Blidvang er fængselsbetjent og tillidsrepræsentant ved transportenheden i Vestre Fængsel, og hun er bekymret for, om der er bemanding nok til at overtage arresttransporterne.

”Det er spændende, at vi får lov til at udvide den transportopgave, vi allerede har. Vi glæder os også til at løse den. Men det kan blive problematisk, hvis det presser bemandingen yderligere,” siger hun.

Mangler bemanding hver dag
Transportenheden ved Vestre Fængsel modtager tyve nye transportbetjente sammen med en endnu ikke helt fastlagt opgaveportefølje fra politiet. Men Søs Lykke Blidvang er ikke sikker på, om antallet af nye betjente modsvarer antallet af nye opgaver.

”Jeg tror ikke, de nye transportbetjente er nok til at klare de nye opgaver. Vi er allerede stærkt underbemandede og har svært ved at dække alle vagter,” siger hun.

”Vi har været helt oppe på at mangle ni betjente på én dag. I september mangler vi 65 betjente i Københavns Fængsler og transportenheden. Mine kollegaer arbejder over som aldrig før, og vi ved aldrig, om vi reelt kan holde fri, når vi kommer tilbage fra sidste tur,” siger hun.

Transportenheden i Vestre Fængsel bliver skilt ud fra resten af fængslet senere på året, og det betyder, at de to enheder ikke længere skal dække hinanden. Det lægger yderligere bemandingspres på begge enheder.

Vedvarende rekrutteringsproblem
Søs Lykke Blidvang ser som tillidsrepræsentant en markant stigning i sygesamtaler og kollegaer, der går ned med stress som konsekvens af underbemanding.

”Vi er generelt i en dårlig spiral, vi har kørt nedad i årevis, fordi der er mangel på nye fængselsbetjente at rekruttere. Derfor er det værste, der kan ske også, at vi får de nye transportopgaver, der svarer til 90 årsværk, men at vi ikke får de 90 transportbetjente,” siger hun.

”Selvom det er spændende med nye projekter og tiltag, så er mit højeste ønske lige nu, at vi husker at passe på de folk, vi har. Når man presser personalet, koster det i sidste ende. Jeg frygter for mine kollegaers helbred, og jeg er bange for, at der i fremtiden vil mangle betjente til at lære de nye op, fordi de erfarne er flygtet fra et job, de ikke længere kunne være i,” siger tillidsrepræsentanten i Vestre Fængsel.

Uddannelse af nye transportbetjente

Der er stor interesse for at søge ind på den nye uddannelse som transportbetjent.

Kriminalforsorgens rekruttteringskampagne før sommer gav 250 ansøgere, 41 kom igennem nåleøjet og 36 startede på det første hold i september. Næste hold starter i november.

Af Maria Hamilton