17.04.2024

Ny formand for fiskerikontrollørerne

Ole Hvid Knudsen vil arbejde for at styrke løn- og arbejdsforhold i fiskerikontrollen. Et fag som kan mærke, at fiskerne er presset af mindre kvoter og højere brændstofpriser.

Det er ikke nyt for Ole Hvid Knudsen at varetage kollegaernes interesser. Det har han nemlig gjort i mange år som arbejdsmiljørepræsentant. Det nye for ham er at repræsentere alle landets fiskerikontrollører.

Det gør han fremover som formand for Fiskeridirektoratets Tjenestemandsforening og dermed fællestillidsrepræsentant for fiskerikontrollører.

”Der var der nogle, som kom hen til mig og spurgte, og så sagde jeg ja. Jeg følte, jeg trængte til nye udfordringer og til at prøve noget nyt,” siger overfiskerikontrolløren, som har været ansat i fiskerikontrollen i Nykøbing Mors siden 1990.

Han ser det som sin styrke, at han siger tingene, som de er, og det kan der blive behov for. Der er nemlig udfordringer i fiskerikontrollen både i forhold til løn og arbejdsmiljø.

”Aktuelt skal vi have lokallønsforhandlingerne til at køre på skinner, men vi har også problemer med et stressende arbejdsmiljø. Vi er påvirket af, at fiskeriet er under pres. Kvoterne er blevet skåret, og fiskeriet flytter i stigende grad til Jylland. Det betyder, at vi mangler kollegaer i nordvest,” siger Ole Hvid Knudsen.

Han oplever, at fiskerikontrollen har et godt samarbejde med fiskerne. Der er forståelse for hinandens roller, men konfliktniveauet er øget i de senere år. ”Vi plejer at løse 99 procent af kontrolopgaverne uden problemer, men fiskerne er mere pressede i øjeblikket – også på grund af de højere brændstofpriser – derfor er der kortere lunter. Der er desværre nogle fiskere, vi ikke kan tale til fornuft.”

Vi er påvirket af, at fiskeriet er under pres. Kvoterne er blevet skåret, og fiskeriet flytter i stigende grad til Jylland, siger Ole Hvid Knudsen.

Samarbejdet med Fængselsforbundet
Fiskeridirektoratets Tjenestemandsforening har siden 2005 været en selvstændig afdeling i Fængselsforbundet.

Det samarbejde fungerer godt i Ole Hvid Knudsens optik: ”Vi har fin opbakning fra forbundet. I er godt inde i tjenestemandsreglerne. For eksempel vores pension. Og hvis der er nogle konkrete sager, så er I knivskarpe på hvilke regler og rettigheder, der gælder, og hvilke krav man kan stille,” siger han.

Beskytter fiskebestanden
Fiskerikontrollen holder øje med fiskeriet i Danmark. Målet er at beskytte fiskebestanden og en årlig eksport på over 20 milliarder kroner. Fiskerikontrollørerne inspicerer både erhvervs-, fritids- og lystfiskeri. Det vil sige både fiskeskipperen, som lander fisk for millioner, fritidsfiskeren som sætter garn og ruser og manden på molen med en fiskestang. Både fiskerikontrollører og fængselsbetjente er tjenestemænd med rettigheder og pligter til fælles. Begge faggrupper er under pres i forhold til forringelse af tjenestemandsansættelsen og tjenestemandspensionen.