Morten Messerschmidt på besøg i Helsingør Arrest

Den lave bemanding var i fokus, da fire repræsentanter fra Dansk Folkeparti besøgte Helsingør Arrest.

“Vi synes, det er vigtigt at komme ud og se den virkelighed, vi på den ene eller anden måde er med til at træffe beslutninger om,” siger Morten Messerschmidt, der sammen med tre kollegaer fra Dansk Folkeparti var på besøg i Helsingør Arrest: Jan Erik Messman, Poul Cullura  og Marlene Harpsøe, der sidder i byrådet i Helsingør.

Repræsentanter fra arresten, Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet var også med på rundvisningen, der blev ført an af enhedsleder Christel Specht. Gæsterne så både teknikken, en celle, motionsrummet og udearealerne, hvor arrestanterne er på gårdtur.

“Det der overrasker mig mest er, at I er syv fængselsbetjente til at passe på 69 arrestanter. Jeg troede, det var meget mere én til én, siger Poul Collura, der også spurgte meget ind til konfliktniveauet i arrresten.

“Vi har meget få konflikter, og jeg tror, det hænger sammen med, at vi har en god relation til arrestanterne,” sagde fængselsbetjent Bettina Munk Krog.

Morten Messerschmidt spurgte, hvad han som folketingspolitiker kunne tage med tilbage til Christiansborg. Her var Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet enige.

“Det er personalesituationen, der er vores største udfordring, og vi gør en stor indsats for at rekruttere,” siger områdedirektør Anne Erlandsen og bakker Fængselsforbundets formand op i, at rekrutteringen kan få bedre kår med nogle grundlæggende ændringer.

“Vi tror vejen frem er at fjerne SU fra uddannelsen og se på lønniveauet,” siger Bo Yde Sørensen, formand for Fængselsforbundet.

Af Maria Hamilton