Kalundborg Arrest hastelukker midlertidigt

Det vestsjællandske arresthus lukker på grund af renovering. Den sene udmelding rejser kritik fra Fængselsforbundet.

Rygterne har svirret i lang tid, men nu har medarbejderne i Kalundborg Arrest fået at vide, at deres tjenestested lukker midlertidigt fra 1. juni og to måneder frem. De ansatte skal derfor enten afholde restferie eller flyttes midlertidigt til tjenestesteder tæt på deres bopæl.

Det er ikke første gang at afgørelser om at lukninger hastes igennem i Kriminalforsorgen. Flere fængsler og arresthuse er blevet lukket i de seneste år. Og hastværket ærgrer områdetillidsrepræsentant for Sjælland Henning Mørck.

“Vi ser igen en beslutning, der er truffet hen over hovedet på alt og alle, og det har altså konsekvenser. For det første bør man tage medarbejderne med i processen så tidligt som muligt. For det andet skaber det utryghed for alle i Kriminalforsorgen – mange tænker på om deres tjenested er det næste, der træffes en hurtigt beslutning om. Og for det tredje tester den slags det gode samarbejdet mellem forbundet og direktoratet. Vi er simpelthen inddraget for sent,” siger han.

Institutionschef for Institution Isefjorden, Peter Rask, som arresthuset er en del af, vedkender, at ledelsen skulle have været bedre til at dele deres konkrete tanker om datoen for lukningen: “Den endelige beslutning blev først truffet i sidste uge i samarbejde med direktoratet. De fleste vidste, at arresthuset skal bygges om, men vi skulle nok have været mere åbne omkring vores mulige planer,” siger han.

Sikkerheden skal opgraderes
Kalundborg Arrest er bygget i 1854. Selvom der naturligvis løbende er sket renoveringer, er en opgradering af sikkerheden i bygningen hårdt tiltrængt ifølge Peter Rask.

“Der skal nyt sikkerhedsudstyr op; blandt andet scannere, og når huset er lukket helt ned, griber vi chancen og får for eksempel malet celler og postrum,” siger han.

Han oplyser, at lukningen af arresthuset ikke har en sammenhæng med, at der snart åbner nye arresthuspladser i Københavns Fængsler, og at planen er at åbne igen d. 1. august.

Der bruges i omegnen af 1.500.000 kroner på at opgradere arresthuset til 2016-standard.

Af Kristian Westfall