27.03.2024

Hvordan er det at være med på kongressen?

BETTINA VIKKELSØ, TILLIDSREPRÆSENTANT, SØNDER OMME FÆNGSEL
Det er – som altid – utroligt givende at være med på kongressen. Det gælder både fagligt og socialt. Man får sparring med de andre og hører, hvad der rører sig rundt omkring. Det er skønt at være del af fællesskabet. I Sønder Omme er et af vores aktuelle problemstillinger, at vi er for mange kvinder. Det burde jo ikke være et problem, men det giver problemer ved visitationer med mere. Vi har brug for en bedre balance mellem kønnene.

POUL HARD, TILLIDSREPRÆSENTANT, ANSTALTEN I QAQORTOQ
Det er en meget stor ære at være med her på kongressen. I Grønland er det helt store emne lige nu vores udligningstillæg, som truer med at bortfalde. Det vil få meget store konsekvenser. Vi mangler 30-40 procent af bemandingen i anstalterne, og er afhængige af overarbejde og hjælpere udefra. Mister vi udligningstillægget, bliver det hele meget værre. For mig vil det for eksempel betyde en lønnedgang på 7.000 kroner om måneden.

TED HANSEN, FÆNGSELSBETJENT, RINGE FÆNGSEL
Det er dejligt at være her. Da jeg blev spurgt, om jeg ville være med, svarede jeg straks ja. Det er godt, at der er flere øjne med fra de forskellige institutioner. Hos os i Ringe er det byggeriet, som fylder. Vi udvider med 50 procent flere pladser. Vi forventer derfor, at bemandingen øges med minimum 50 procent. Det er også nødvendigt, derfor er jeg optimistisk i forhold til, at det lykkes

EDVARD OLSEN, TILLIDSREPRÆSENTANT, TÓRSHAVN ARREST
Vi glæder os til at få et fængsel på Færøerne, men vi ved ikke, hvornår det kommer. Lige nu leder man efter en placering. Det skal helst være i Tórshavn. Det foretrækker politiet også. Vores nuværende arresthus i Mjørkadali ligger for langt væk – især om vinteren, hvor vi nogle gange sner inde. Det nye fængsel bliver både med lukkede, åbne og arrestpladser. Det betyder, at vi fremover undgår at sende indsatte til Danmark.