27.03.2024

Jonas og Thine da de netop var begyndt på Transportuddannelsen. Nu fragter de indsatte hver dag.

Første hold transportbetjente er i fuld gang

Fagbladet mødte første gang Jonas og Thine i slutningen af oktober, da de var i gang med første del af uddannelsen. Nu har vi mødt dem igen for at høre, hvordan det går.

Jonas og Thine var i fuld sving med konflikthåndtering og scenarietræning, da fagbladet mødte dem i oktober, hvor de netop var elever på transportbetjentuddannelsens første hold på Vridsløselille.

Kort efter kom de begge to til TBE i Vestre Fængsel, hvor de først kørte med oplæringsmakker i to måneder. Siden februar har de stået på egne ben, og de er efterhånden ved at have fået en god fornemmelse af, hvad deres job indeholder.

”Vi var ret spændte på at komme i gang. Vi var jo det første hold, så vi skulle ligesom sætte standarden,” siger Thine, der også var nervøs for, hvordan hun ville blive taget imod af de garvede fængselsbetjente: ”Vi vidste godt, at der var blevet talt om os, og man lige skulle se os an. Men jeg følte mig virkelig velkommen og føler også, at folk har stolet på os fra starten,” siger Thine.

På skolen kom transporteleverne rundt om alle tænkelige konflikter og scenarier i både teori og praksis. Virkeligheden er lidt mere stille ifølge transportbetjenten, der nu fragter indsatte hver dag.

”Jeg troede, at vi ville have diskussioner med størstedelen af de indsatte. Men 99 procent af mine ture går godt. De indsatte er samarbejdsvillige og føler sig godt behandlet, ” siger Thine og fortæller, at det alligevel er meget varierende dage: ”I går havde jeg min første udrykningskørsel. Der var en indsat, der splittede sin celle ad, fordi han var utilfreds med sin dom. Andre dage sidder jeg mange timer i retten og holder øje med en indsat.”

Lærer af fængselsbetjentene
Jonas ser også variationen som en styrke ved jobbet som transportbetjent: ”Man ved ikke, hvilke sager, man får, når man møder ind. Der er stor forskel på indsatte, og derfor er der forskellige måder at håndtere dem på.”

Alderen spiller også ind for Jonas i det nye job. Som 22-årig kan det være en udfordring at sætte sig i respekt overfor de indsatte.

”Hvis jeg står med en indsat på 50 år, skal jeg jo både vise respekt for ham og være en autoritet.Det skulle jeg lige vænne mig til, men jeg synes, jeg har fundet en god mellemvej,” siger Jonas og fortæller, at det halve år, han har været transportbetjentelev har ændret ham som person: ”Man forandrer sig som menneske og bliver mere hårdfør, synes jeg. Jeg har allerede været i en del magtanvendelser, og den første var lidt speciel, for man ikke er vant til at håndtere den slags situationer i det civile liv.”

Vi transportbetjente har selvfølgelig stadig meget at lære, så vi er meget glade for at kunne suge al den viden til os, som de erfarne fængselsbetjente besidder,” siger Jonas.

Mange situationer er spritnye for Jonas og hans kollegaer, så det er en lettelse at kunne trække på de ældre kollegaer.

“Jeg er alt i alt utrolig glad for at være her. Vi transportbetjente har selvfølgelig stadig meget at lære, så vi er meget glade for at kunne suge al den viden til os, som de erfarne fængselsbetjente besidder,” siger han.

Transportbetjenteleverne indgår i normeringen allerede efter 14 dage, og der er god brug for dem. Derfor letter det også på bemandingssituationen, at både andet og tredje hold transportbetjente nu også er startet.

”Der er virkelig pres på. Der kan godt mangle 40 transportbetjente på en dag. Men fra første juni måtte vi på hold 1 køre alene, og det letter presset lidt,” siger Jonas.

Af Maria Hamilton

Om transportbetjentuddannelsen
Uddannelsen til transportbetjent tager to år. Den begynder med tre måneders skolegang efterfulgt af ni måneders praktik og siden 12 måneder i ‘2. praktik’.

I 2018 blev der optaget 74 transportbetjente, mens der i 2019 til og med april er optaget 54 nye transportbetjente på uddannelsen.

Nye transportbetjente gør sig klar til virkeligheden