I 2015 blev der udbetalt 40 millioner kroner i overarbejde. Det tal steg til 65 millioner kroner i 2016. Prognosen for 2017 er 70 millioner kroner.

Fængselsbetjente arbejder over som aldrig før

Der er lige nu overarbejde i Kriminalforsorgen, der svarer til 267 fængselsbetjentes årsværk. Intet tyder på at den opadgående overarbejdskurve knækker foreløbig.

Hvis du er glad for at arbejde, er jobbet som fængselsbetjent skræddersyet til dig. For der er mildest talt masser af ekstra vagter, der skal dækkes.

Lige nu tegner 2017 faktisk til at blive et rekordår for fængselsbetjentes overarbejde. Hele 430.000 timer bliver enten udbetalt som overarbejde eller hensat til afspadsering i år. Det svarer til 267 fængselsbetjentes løn inklusive tillæg og eksklusiv pension.

Ifølge forbundsformand Kim Østerbye taler tallene sit tydelige sprog om Kriminalforsorgens bemandingsproblemer.

“De seneste år har vi forsøgt at trænge igennem med budskabet om, at der mangler fængselsbetjente, og vi har nu en situation, hvor der reelt mangler 267 fængselsbetjente,” siger Kim Østerbye.

Han mener, at det massive overarbejde er en del af en ond cirkel i Kriminalforsorgen, der kun kan løses ved at ansætte flere betjente og sætte alt ind på at nedbringe sygefraværet.

“Vores medlemmer er tjenestemænd til fingerspidserne, og de tager ekstravagter og arbejder over, når det kræves. Men et konstant arbejdspres giver flere sygedage, der så giver mere overarbejde, og så ruller snebolden. Det har den gjort længe, og den er ved at udvikle sig til en lavine.”

Kriminalforsorgen håbede på at knække kurven
Efter 2016, der var det seneste rekordår for overarbejde, var det et erklæret mål fra Kriminalforsorgen, at overarbejdskurven skulle knækkes. Det skulle blandt andet ske gennem øget ansættelse og rekruttering.

Jørgen Pedersen, der er chef for Koncern Ressourcer i Direktoratet for Kriminalforsorgen, sagde i foråret 2017: ”Mit bud er, at vi får rekrutteret nok til, at der bliver mindre overarbejde for personalet i år.”

Ret skal være ret: Året er ikke gået endnu.

En million timer til gode i politiet
Det er ikke et ukendt fænomen, at tjenestemænd tager ekstra vagter og arbejder over. I politiet er der ligesom blandt fængselsbetjentene en stor overarbejdspukkel. Blandt politifolk er der næsten en million overarbejdstimer, der skal afspadseres eller udbetales. Ifølge Politiforbundet svarer det til 600 politibetjentes årsværk.

Selvom politiet har det dobbelte antal timer til afspadsering som fængselsbetjentene, er det værd at bemærke, at der kun er omkring 2.000 fængselsbetjente i basisstillinger i forhold til politiets 12.000.