Endnu et overfald i Nyborg Fængsel

I går blev to fængselsbetjente overfaldet i Nyborg Fængsel. Dermed fortsætter voldsbølgen i det østfynske fængsel.

2016 har været et rædsomt år i Nyborg, og nu er det desværre gået galt igen. En indsat gik amok i går, da han blev ledsaget til sin celle. Det gik først ud over en mandelig fængselsbetjent, som blev slået i hovedet. Efterfølgende blev en kvindelig fængselsbetjent sparket i ansigtet.

Overfaldet er langt fra det eneste i år. Alene i årets første ni måneder har der været 47 voldsepisoder mod personalet i Nyborg. Det er næsten tre gange så mange overfald som i samme periode i 2015. Der har blandt andet været en række banderelaterede overfald, hvilket kulminerede i juli, hvor en fængselsbetjent blev passet op og skudt flere gange i benet af tre maskerede mænd uden for fængslet.

Fængselsforbundets tillidsrepræsentant i Syddanmark Mette Frets Nielsen er bekymret over udviklingen i fængslet: “Det er rystende, at man ikke lægger mere vægt på den dynamiske sikkerhed, end man gør. Det virker som om, at man ikke tillægger det noget værdi.”

Hun peger på, at fængslet lider under stor personalemangel: “Det forringer sikkerheden, når vi mangler personale. Vi er nødt til at få hjælp fra kollegaer fra andre institutioner. Det er vi glade for, men kollegaerne går ikke på en fast afdeling. Derfor kender de ikke de  indsatte eller afdelingens indretning.”

Områdetillidsrepræsentanten opfordrer Kriminalforsorgen til at sikre bedre bemanding i fængslet. I løbet af de seneste fem år er der kommet 15 procent flere indsatte, alligevel er det fastansatte personale skrumpet med 17 procent.

“Vi taler om et fængsel med nogle af de hårdeste og mest belastede indsatte i landet. Der bliver nødt til at være meget bedre sammenhæng mellem antallet af indsatte og medarbejdere,” siger Mette Frets Nielsen.

KRAFTIG STIGNING I VOLDEN MOD BETJENTE
Antallet af volds- og trusselsepisoder mod fængselsbetjente er steget kraftigt i Nyborg Fængsel. I 2015 var der 18 episoder til og med september. I år har der været 47 episoder i samme periode.
.
b8983811-5b5f-48db-a242-369deb0ab3f4