27.03.2024

Dødstød til vægttræning i fængslerne

Dødsstød til vægttræning og metodisk dopingkontrol i fængslerne

Den såkaldte green card-ordning, hvor indsatte kan styrketræne under dopingkontrol og supervision af træneruddannede fængselsbetjente stopper landet over. Betjente frygter at forbruget af anabole steroider vil stige.

Den tid hvor indsatte kunne styrketræne med vægte i danske fængsler mod at lade sig dopingteste er snart forbi. Green card-ordningen lukker nemlig ned i efteråret 2016, da dopingkontrollerne er for dyre. Aftalen med Anti Doping Danmark om dopingkontrol af indsatte ophører, og alle vægte skal derfor fjernes fra Kriminalforsorgens institutioner inden 1. november 2016.

Det oplyser Direktoratet for Kriminalforsorgen.

Ordningen startede som et pilotforsøg i Sdr. Omme Fængsel i 2002 for at komme indsattes doping til livs. I fængslet styrketrænede de indsatte som noget nyt på den betingelse at Anti Doping Danmark måtte komme og teste for anabole steroider.

Forsøget var en succes. Og siden bredte en permanent ordning sig til resten af Kriminalforsorgens institutioner. Men nu lukkes den igen, og Kriminalforsorgen peger på økonomi som årsag til lukningen på landsplan. Det siger områdedirektør i Midt- og Nordjylland Una Jensen:

“Hovedårsagen til at green card-ordningen nu bliver afviklet er, at den er for dyr, og at de positive aspekter ved træningen godt kan opnås gennem anden fysisk aktivitet end vægttræning.”

Hun nedlagde selv ordningen i Renbæk som daværende inspektør i 2014. Dengang var det også økonomi, men også et politisk ønske om en anden form for træning, hvilket vil sige væk fra den hårde styrketræning. Idag som dengang ser hun ikke nedlæggelsen af ordningen som en svækkelse af kampen mod doping i fængslerne:

“Jeg synes ikke det er et enten-eller. Vi prøver at bringe et andet fokus på træningen, og hvis der er nogle indsatte, der bør dopingkontrolleres, så kan vi stadig gøre det,” siger områdedirektøren.

Ærgrer Anti Doping Danmark
Hvorvidt der bliver en afmatning af dopingkampen i fængslerne må tiden vise, men i hvert fald er skiftet i Kriminalforsorgen beklageligt. Det er reaktionen fra Michael Ask, der er direktør for Anti Doping Danmark.

“Vi har selvfølgelig taget Kriminalforsorgens beslutning til efterretning med en vis portion ærgrelse. Jeg synes, ordningen har været med til at sikre de indsatte en renere træning i fængslerne, og dermed også bedre arbejdsforhold for de ansatte,” siger Michael Ask og fortsætter: “Jeg hæfter mig dog ved forlydender om, at Kriminalforsorgen ser positivt på en ny aftale med Anti Doping Danmark. Det ser altså ikke ud til at døren for systematisk dopingkontrol i fængslerne er helt lukket endnu,” siger direktøren.

“Kriminalforsorgen opgiver dopingkampen”
I år fejrede den dopingfri træning 10 år på Jyderup Fængsel, der er en af de sidste institutioner i Kriminalforsorgen, der har prioriteret penge til ordningen hvert år. Men tiåret viser sig nu også at være det år, hvor ordning skal lægges i graven.

Både indsatte og ansatte, der har været en del af ordningen, anser den som en stor succes. Derfor inviterede fængselsbetjent og instruktør Maria Juhl tidligere i år fagbladet Fængselsfunktionæren til Jyderup for at skabe fokus på den lukningstruede ordning. Her forklarede hun hvorfor ordningen er så populær:

“Træningen fjerner simpelthen en stor del af presset på afdelingerne. Groft sagt afreagerer de indsatte her fremfor på os, og man mærker tydeligt, at der er mindre bøvl og pladder, når folk har trænet.”

Efter artiklen i fagbladet tog dagbladet Politiken sagen op. Her udtalte fængselsbetjent og instruktør Jørn Nørgård blandt andet:

“Vi oplever, at kriminalforsorgen opgiver kampen mod doping med den her beslutning. De vil ikke se store gutter i fængslerne, men tro mig, vi kommer ikke til at se andet fremadrettet, for nu vil de bare gå ud og tage nogle steroider i stedet for. Og så kommer de til at smugtræne på hjemmelavede ting på værelserne, og når vi så kommer og tager det fra dem, så bliver de endnu mere aggressive, fordi de måske oveni hatten har taget doping.”

Af Kristian Westfall