Lars Præstholm var ansat som fængselsbetjent i Kragskovhede Fængsel, indtil en skade satte en stopper for hans karriere.

31 måneders ventetid på en afgørelse fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

Tidligere fængselsbetjent Lars Præstholm har ventet på en afgørelse fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) siden marts 2017.

Livet kan ændre sig på et splitsekund. Det ved Lars Præstholm, der indtil 2017 har arbejdet som fængselsbetjent i Kragskovhede Fængsel.

Den 8. oktober 2013 er der en indsat, der har hængt sig på sin celle, og Lars Præstholm løber efter genoplivningsudstyr. På vejen falder han og sprænger akillessenen.

Det har stor økonomisk betydning at få afgjort størrelsen på erhvervsevnetab, siger  forbundssekretær, René Larsen

På grund af fejlbehandling heler den aldrig rigtigt, og Lars Præstholm kan ikke længere arbejde som fængselsbetjent. Karrieren er ødelagt på grund af ét uheldigt kort øjeblik.

Til gengæld tager det flere år at få en afgørelse fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

Er der tale om erhvervsevnetab?
I juli 2015 bliver Lars Præstholms skade anerkendt som arbejdsskade. To år senere bliver han afskediget, og hans sagsbehandler i Fængselsforbundet, René Larsen, skriver til AES og beder om en afgørelse i forhold til erhvervsevnetab.

”Det har stor økonomisk betydning at få afgjort størrelsen på erhvervsevnetab, fordi man kan få økonomisk erstatning, hvis det bliver anerkendt, at man på grund af sin arbejdsskade ikke længere har mulighed for samme årsindkomst,” siger René Larsen.

Anmodningen blev sendt til AES i marts 2017.

Nu kom en lang og stille ventetid, hvor både Lars Præstholm og René Larsen rykkede AES flere gange for status.

Venter på lyd i halvandet år
I november 2018 kom første besked fra AES. Halvandet år efter anmodningen: ”Vi forventer, at sagen kan afgøres senest juni 2019,” skrev de. Så langt nåede de dog aldrig.  Næste besked kom i juni 2019: ”Det kommer til at tage længere tid. Vi forventer, at sagen kan afgøres senest oktober 2019.”

Lars Præstholm og René Larsen kunne altså forvente at få en afgørelse to et halvt år efter, de havde anmodet om en afgørelse. Troede de. For det skulle vise sig, at de endnu ikke var nået til vejs ende.

”Det, der væltede læsset for os, var, da vi den 31. juli 2019 fik brev fra AES om, at afgørelsen blev udskudt yderligere. Til oktober 2020! Med den begrundelse, at sagsakterne var blevet for gamle. Da havde jeg det som om, jeg var med i et absurd teaterstykke. Det er jo AES selv, der har forhalet afgørelsen,” siger René Larsen.

Lars Præstholms tålmodighed var også brugt op: ”Jeg vil gerne vide, hvad der konkret gør, at I igen må udskyde sagen? I er åbenbart ikke klar over, hvad det har af konsekvenser for mig?” skrev han i et brev til AES.

”Det, der væltede læsset for os, var, da vi den 31. juli 2019 fik brev fra AES om, at afgørelsen blev udskudt yderligere. Til oktober 2020!”

Beklager, det er en fejl
Fængselsfunktionæren ringer derfor til AES’ presserådgiver for at få en kommentar til hele forløbet. Det har sat gang i en undersøgelse, der ender med denne konklusion: Der er tale om en fejl. Brevet, der udskyder afgørelsen til oktober 2020, skulle aldrig have været sendt.

Nu har René Larsen og Lars Præstholm modtaget endnu et brev, der beklager fejlen og holder fast i, at der vil falde en afgørelse i oktober 2019.

31 måneder efter, at de bad om en afgørelse.

Man skal ikke sidde fast i systemet
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kommenterer ikke på enkeltsager, men kundecenterdirektør i AES, Lisbet Dyerberg, har denne generelle kommentar til Lars Præstholms forløb:

”Vi har et ansvar for at hjælpe folk, der kommer til skade på deres arbejde. Man skal ikke sidde fast i systemet, mens man venter på en afgørelse i sin arbejdsskadesag. Det er derfor vigtigt, at man får så hurtig en afklaring på sin arbejdsskadesag som muligt, og generelt har sagsbehandlingstiderne de seneste år været faldende. Sager om erhvervsevnetab er dog den type sager, der tager længst tid at behandle, og der kan derfor være ventetid. Vi har stor forståelse for, at det kan være frustrerende at vente på en afgørelse i sin arbejdsskadesag.”

Af Maria Hamilton