27.03.2024

140.000 kroner mere til eleverne

Det giver et væsentligt økonomisk løft til fængsels- og transportbetjenteleverne, når de fremover får løn under hele uddannelsen.

Den nye flerårsaftale har en gulerod til eleverne. Med beslutningen om at droppe SU’en i skoleperioderne stiger elevernes indkomst med omkring 140.000 kroner i løbet af den tre-årige uddannelse.

Tidligere fik eleverne kun SU, når de var på uddannelsens tre skolemoduler. Fremover vil lønnen være cirka 21.000 kroner i de måneder.

Fængselsforbundets formand tror, at lønstigningen kommer til at gøre en stor forskel, når en potentiel ansøger overvejer at søge ind.

“Alene det, at man ikke længere skal starte med SU, vil helt sikkert få flere til at sende en ansøgning. Mange af vores nye kollegaer kommer jo fra et job i forvejen, og så skal man unægtelig ville det, hvis man fra den ene dag til den anden, skal leve for meget mindre,” siger Bo Yde Sørensen.

Han peger på, at månedslønnen i gennemsnit stiger med knap 4.000 kroner om måneden for eleverne: “Det kan mærkes for alle, og hvis du har familie og børn, så kan det være netop det, som gør, at man har mulighed for at søge ind.”

Man skal unægtelig ville det, hvis man fra den ene dag til den anden, skal leve for meget mindre.

Flere betjente
Målet med lønløftet er netop at styrke rekrutteringen af betjente. Forligspartierne vil med flerårsaftalen genskabe balancen mellem ansatte og indsatte. Efter ti års tilbagegang skal kurven knækkes. Antallet af betjente skal stige igen.

Uddannelsen styrkes derfor med fuld basisløn i hele uddannelsesperioden, to nye skoler og bedre undervisning, mens personaleflugten blandt andet skal stoppes med bedre muligheder for udvikling i jobbet, større indflydelse til den enkelte betjent, mere tid til kerneopgaven, mere vægt på det relationelle arbejde og bedre arbejdsmiljø.

“Det bliver et langt sejt træk, men flerårsaftalen skaber håb om bedre tider. Nu skal vi have initiativerne i gang hurtigst muligt,” siger Bo Yde Sørensen.

Læs mere om aftalen her