20.04.2024

Kriminalforsorgen: Bekymring for nye røntgenscannere er grundløs

De bebudede kropsscannere, der skal forhindre indsmugling af mobiltelefoner, skaber bekymringer for helbredseffekten. Kriminalforsorgen forsikrer, at røntgenscannere kun opsættes med Sundhedsstyrelsens godkendelse.

Det bliver uden sundhedsrisiko, når fængselspersonalet skal gå gennem kropsscannere som en del af sikkerhedskontrollen i udvalgte fængsler. Sådan lyder meldingen fra Kriminalforsorgen.

Ifølge chef for Koncern Sikkerhed Lars Rau Brysting skal alle scannere, der bruger røntgen nemlig have grønt lys af Sundhedsstyrelsen.

”Alt hvad der skal bruges af røntgenudstyr i fængsler, vil – selvfølgelig – skulle kunne godkendes af Sundhedsstyrelsen. Der bliver ikke opstillet noget af den slags uden deres tilladelse,” siger han.

Det glæder forbundssekretær Allan Kjær, der er tovholder på arbejdsmiljøområdet i Fængselsforbundet.

”Hvorvidt scannerne er skadelige, fylder forståeligt nokmeget blandt kollegaerne. Folk er simpelthen bange for strålingsfaren. Derfor er det positivt, hvis der er styr på tingene,” siger han.

Kig mod lufthavnen
Hvilke specifikke scannere der er i spil til opgaven, kan Lars Rau Brysting ikke give et bud på, da der stadig er et stykke vej, før scannerne bliver hverdag i fængslerne.

”Arbejdet med at finde den rigtige slags scanner er gået i gang, men hvilke det bliver, kan jeg ikke sige nu. Vi er ved at lave et udbud med kravsspecifikationer, og så må vi se, hvem der kan levere det, vi efterspørger,” siger Lars Rau Brysting.

Hvor Kriminalforsorgen ikke vil komme nærmere på type og fabrikat på scannerne, vil Allan Kjær gerne komme med en opfordring til at kigge mod Københavns Lufthavne.

Her har forskellige kropsscannere de senere år været testet, før valget faldt på 24 scannere af mærket Smiths Detection. Grunden til valget er ifølge fagbladet Ingeniøren, at der ingen strålingsfare er. Scannerne bruger nemlig ufarlige radiobølger i stedet for røntgenstråler, hvilket betyder, at der ingen risiko er ved brug.

”De scannere som Kastrup Lufthavn har valgt, virker umiddelbart som en fornuftig løsning: De er gennemtestede og ufarlige, fordi de ikke bruger røntgen,” siger Allan Kjær.

Desuden har scanneren et computerprogram, der laver kroppene, der bliver scannet, om til tændstikmænd på skærmen. Forbundssekretæren er sikker på, at mange betjente vil sætte pris på, at man ikke udstilles i en fuldstændig identisk nøgenkopi hver dag, når man møder på job – hvilket jo sker med røntgen.

”Med røntgenfotos af betjentene, vil man pludselig skulle dele temmelig intime hemmeligheder med kollegaerne, som man måske ikke har lyst til. Folk kan jo have kunstige hofter eller knæ eller andet tingeltangel, man ikke har nogen ambition om at vise til samtlige kollegaer,” siger forbundssekretæren, der dog understreger, at det er sundhedsrisikoen ved røntgen, der er forbundets primære bekymring.

Bonusinfo: Bekæmp mobiler med mobilen
Der er som bekendt allerede metaldetektorer i fængsler og arresthuse i dag. De har en indbygget magnet, der giver udslag, når der er metal i nærheden. De har altså hverken med stråler eller bølger at gøre og er ufarlige. Faktisk kan man med en app til sin telefon lave sin egen metaldetektor. Telefonen bruger sit kompas sammen med app´en, og slår ud når magnetfeltet forstyrres.

Fagbladet downloadede app’en og prøvede det. Det virker, men kun en gang imellem, så det er temmelig usandsynligt, at smartphones i nærmeste.

Af Kristian Westfall