20.04.2024

Ny elev i Møgelkær: ”paragrafferne begynder at sætte sig”

Den nye uddannelse i Møgelkær er godt i gang med at klæde de første elever på til jobbet.

Jeg glæder mig helt vildt til at komme ud og prøve det hele af,” siger Rikke Wulff Heissel, der snart skifter Møgelkær ud med Renbæk Fængsel.

”Det er spændende at komme ind i en helt ny verden. Den måde, vi lærer tingene på, er anderledes end på andre uddannelser. For eksempel i kommunikation, hvor det er skuespillere, der kommer og udfordrer os, vi bliver presset på en anden måde,” siger hun.

Men kommunikationen er også udfordrende: ”Der er meget, man skal tænke over, når man taler med et andet menneske på den måde, vi skal ud at gøre,” siger hun og fortæller, at det har overrasket hende lidt, at hun nu træder ind i en rolle, hvor hun skal forholde sig til at være tjenestemand døgnet rundt, også når hun har fri.

Fra paragraf til praksis
Klassekammeraten Jonas Nymark starter om kort tid i den åbne afdeling af Nørre Snede, men lige nu koncentrerer han sig om at forstå teorien.

”Jeg synes, det er virkelig spændende at lære om kommunikation, og hvad det kan gøre ved et menneske, at man taler på en bestemt måde,”siger han og fortæller, at straffuldbyrdelseslovener lidt vanskelig at få hold på.

”Det er ret svært at forstå alle paragrafferne til at begynde med, men jeg kan mærke, de begynder at sætte sig. Jeg kommer til at arbejde med kapitel 9 i straffuldbyrdelsesloven som blandt andet handler om udgang og de indsattes kontakt til samfundet. Det er spændende at skulle koble teori og praksis på den måde,” siger Jonas Nymark.

Konstant feedback og evaluering
Gitte Holmen Møller er uddannelsesleder på Uddannelsescenter Møgelkær og fik presset at mærke, da skolen skulle stå færdig på kun to måneder i det tidligere fængsel.

Hun var derfor lettet, da de fysiske rammer stod nogenlunde klar første august, så hun kunne rette fokus mod indholdet af uddannelsen i stedet, siger hun: ”Det er rigtig vigtigt for os, at vi leverer nøjagtig den samme uddannelse, som de leverer i Birkerød. Derfor var vores syv undervisere også en måned i Birkerød, inden skolestart for at sparre tæt med de sjællandske undervisere.”

Gitte Holmen Møller har selv mange års undervisningserfaring og overværer også timerne, så hun kan give god feedback. Samtidig holder personalet møde hver uge, hvor de evaluerer sig selv.

Eleverne er fra 21 til 55 år
Johnny Fonnesbech har været ansat i Kriminalforsorgen i tyve år og er en af de syv undervisere på skolen. Han underviser blandt andet i rapportlære og straffuldbyrdelsesloven.

”Jeg er især ret optaget af lovstoffet. Det er vigtigt for mig at få klædt eleverne på, så de forstår, hvad der foregår ude i fængslerne,” siger han.

En af de udfordringer, Johnny Fonnesbech har mødt i sit nye job, er diversiteten i elevgruppen.

”Eleverne har alderen fra 21 til 55 år, og det giver stor forskel i den mængde af livserfaring, man kan trække på. Men alle er meget engagerede, og vi har stor fokus på, at vi skal acceptere hinanden og spille hinanden gode. Det er nødvendigt. Også når de kommer ud på afdelingerne,” siger han.

Af Maria Hamilton