27.03.2024

Fra første februar lægger Odense Å ikke længere navn til en institution i Kriminalforsorgen

Kriminalforsorgen går i land igen

I 2016 stod Kriminalforsorgen til søs og navngav nye og omdøbte gamle institutioner efter danske hav, bælter og åer. Det har vist sig at være for upræcist og upraktisk, så den første februar går de i land igen.

Institution Skjern Å, Storå, Gudenå og Limfjorden. Det er flotte navne, men det er ikke alle vande, der lige lader sig placere geografisk ved første øjekast. Det tager man nu konsekvensen af i Kriminalforsorgen og siger farvel til de vandede navne. De nye navne træder i kraft den første februar og er geografisk præcise, så institutionerne let kan lokaliseres.

Det betyder for eksempel, at Institution Gudenå kommer til at hedde Institution Østjylland, Institution Limfjorden bliver til Institution Nordjylland, mens Institution Bøgestrømmen bliver til Institution Sydsjælland og Lolland Falster.

Navneændring vakte hovedrysten i 2016
Navneændringen vil sandsynligvis vække tilfredshed mange steder, for da man i sin tid valgte at navngive institutionerne efter danske vande, vakte det ikke ligefrem jubel. Der var tværtimod hovedrysten i både Fængselsforbundet og på Christiansborg. Således skrev Fængselsforbundet i fagbladet i februar 2016:

Flere politikere opfordrer ligefrem justitsminister Søren Pind (V) til at trække de nye navne tilbage. Folketingsmedlem Hans Kristian Skibby (DF) mener, at navnene minder om steder, hvor man tager hen på ferie: ”Det er nogle folk i København, som synes, at de ville gøre noget nemt kompliceret, og det er de så sandelig lykkedes med. For de her navne giver simpelthen ikke mening på hverken den ene eller anden måde”.

EKSEMPLER PÅ NYE NAVNE
Fra Institution Odense Å til Institution Odense
Fra Institution Gudenå til Institution Østjylland
Fra Institution Limfjorden til Institution Nordjylland