20.04.2024

Endelig!

Der blev taget godt imod justitsminister Peter Hummelgaards udmelding, da den lød i Radioavisen i Grønland.

Udsigten til en klækkelig lønnedgang ved årsskiftet har kastet en mørk skygge hen over personalestuerne i de seks grønlandske anstalter. Til nytår udløber den midlertidige aftale nemlig, som har sikret ligeløn mellem Grønland og Danmark.

Men kort før sommerferien meddelte Peter Hummelgaard, at den midlertidige aftale bliver en permanent aftale.

”Selvfølgelig skal der ikke være forskel på lønnen i Grønland, Danmark og Færøerne. Det er det eneste rigtige og det eneste rimelige,” siger justitsministeren til fagbladet og takker for det gode samarbejde med Fængselsforbundet i forbindelse med lønløftet.

Ministerens udmelding blev mødt med begejstring i Anstalten i Ilulissat, fortæller anstaltsoverbetjent Alberth Lange.

”Endelig! Råbte vi, da vi hørte det i Radioavisen. Det har vi tålmodigt kæmpet for i mange år.”

”Her i Ilulissat vil ligeløn med vores danske kollegaer være med til fastholde folk. Det har vi brug for. For vi har jævnligt overbelæg udover vores 29 pladser,” siger Alberth Lange fra Diskobugten.

For anstaltsoverbetjent og tillidsrepræsentant Poul Hard, 1.000 km længere nede af kysten i Qaqortoq, betyder nyheden, at han tager tre år mere i jobbet.

”Jeg er meget glad for udmeldingen. Vældig glad endda. Der er jo kun en etat i Grønland, Danmark og Færøerne. Derfor skal lønnen være den samme. Hvis der ikke var kommet en permanent løsning, skulle jeg gå 7.000 kroner ned om måneden. Så ville jeg vælge at forlade jobbet. Nu fortsætter jeg, indtil jeg bliver 63 år i 2027,” siger han i telefonen og fortsætter: ”Mine kollegaer synes også, det er en meget glædelig nyhed. Vi har lige mistet tre meget kompetente og dygtige medarbejdere. Vi risikerede a miste endnu flere.”

På samme måde er der glæde i Anstalten Nuuk, lyder det fra Fængselsforbundets tillidsrepræsentant Vicki Elling: ”Der er ingen tvivl om, at det er en positiv nyhed. Mine kollegaer og jeg er utroligt glade.”

Hun peger på, at Grønland har de samme bemandingsproblemer som Danmark, og anstalterne er afhængige af at trække ufaglærte hjælpere ind.

”Vi frygtede, at vores bemandingssituation ville blive forværret, hvis vi skulle ned i løn. At vi ville få svært ved at rekruttere folk.”

”Det handler også om at føle os værdsat og ligestillet med vores danske kollegaer. Her kæmper vi stadig en kamp, hvor ligeløn er et skridt i den rigtige retning,” siger Vicki Elling.

Mange års indsats
Forbundssekretær René Larsen hilser den permanente løsning i Grønland velkommen. Han har kæmpet for at styrke lønnen for anstaltsbetjentene gennem mange år. Nu ser det ud til, at kampen er vundet.

”Det er vi i Fængselsforbundet både lettede over og glade for. Det har bestemt ikke været nemt og krævet tæt samarbejde med både grønlandske og danske politikere. Først lykkedes det os at løfte lønnen midlertidigt, hvilket har hjulpet mærkbart på bemandingsproblemerne i anstalterne. Nu bliver det en permanent ordning.”

Præcis hvordan ligelønnen sikres er ikke afklaret endnu. Udfordringen er, at der er forskel på beløbene for skalatrin og lønrammer i de to lande.

”Det finder vi en god løsning på,” siger René Larsen.

Af Søren Gregersen

Permanent ligeløn til anstaltsbetjentene i Grønland