17.04.2024

Den nye skole i Møgelkær er officielt åben

Det begyndte med et forslag fra Fængselsforbundet. Nu er skolebyggeriet i Vestdanmark indviet.

For tre år siden forslog Fængselsforbundet at bruge det – på det tidspunkt – lukkede fængsel i Møgelkær til undervisning af nye elever. Forslaget blev i dag til virkelighed, da justitsminister Nick Hækkerup (S) klippede den røde silkesnor over til de nye bygninger.

Ministeren holdt tale til skolens elever: ”Det er et uhyre vigtigt arbejde, som I skal udføre for samfundet. Det er jer, som skal sikre, at der er en vej for de indsatte ud af kriminalitet. Det har I med den nye skole fået nye rammer til.”

Uddannelsescentret er på omkring 2.600 kvadratmeter og består af tre kollegiebygninger med 24 værelser og en stor bygning med undervisningslokaler og træningssal.

En række af fængslets gamle røde barakker er blevet revet ned for at gøre plads til byggeriet, mens en af de tilbageværende røde barakker skal anvendes til scenarietræning og gruppelokaler.

Ministeren lovede samtidig, at regeringen vil arbejde for at afhjælpe Kriminalforsorgens store bemandingsproblemer med den kommende flerårsaftale.

”Vi mangler folk som jer. Tak for I har valgt en så vigtig uddannelse og tillykke med den nye skole.”

Af Søren Gregersen

Skolebyggeriet i Møgelkær er godt på vej