2016 i ord og billeder

Det seneste år har blandt andet handlet om vold, hundesnuder, mobiltelefoner, arbejdsmiljø, navne, rygning, flygtninge, værkmestre, radikalisering, gode kollegaer og meget mere.

1. januar 2016: LUKKESTEMNING PÅ VRIDSLØSELILLE
Stemningen er trykket blandt kollegaerne på Statsfængslet i Vridsløselille, der på rekordtid skal afvikle sit normale virke og indrettes til indlogering af flygtninge.

14. januar 2016: KOLLEGAER SKABER BEDRE ARBEJDSMILJØ MED POSITIVE HISTORIER
Arbejdsmiljørepræsentanter har sat lys på de gode ting, kollegaer gør for hinanden i Statsfængslet i Nyborg. Erhvervspsykolog kalder projektet vigtigt for fængselsbetjentes robusthed.

20. januar 2016: DER ER MANGEL PÅ FÆNGSELSBETJENTE
Der er for få folk af rette støbning. Landet over leger fængsler og arresthuse bytte-bytte-købmand med ansatte for at få vagtplanerne til at hænge sammen.

27. januar 2016: FLYGTNINGE RYKKER IND I FÆNGSLERNE
Kriminalforsorgen gør sig klar til at tage sig af flere tusinde flygtninge, men der er ikke mandskab nok til at løfte opgaven.

11. februar 2016: FIRE NYE MOBILHUNDE PÅ VEJ
I disse dage forbereder hunde og hundeførere i Kriminalforsorgen sig på, at skulle ind i kampen mod mobiltelefoner

24. februar 2016: SLUT MED STATSFÆNGSLER OG ARRESTHUSE
Kriminalforsorgen omdøber alle fængsler og arresthuse. Fremover er Arresthuset i Svendborg for eksempel en del af Institution Odense Å.

26. marts 2016: ET FLERTAL I FOLKETINGET VIL FORBYDE RYGNING I FÆNGSLERNE
Det ser ud til, at forslaget om et rygeforbud begynder at fænge på Christiansborg.

29. marts 2016: DRONER TRUER SIKKERHEDEN I KRIMINALFORSORGEN
I flere tilfælde er der blevet brugt droner til indsmugling ved Enner Mark Fængsel. Ekspert efterlyser ændringer i lovgivningen.

7. april 2016: NYT SKULDERKLAP FRA DE INDSATTE TIL FÆNGSELSBETJENTENE
Igen-igen vurderer de indsatte fængselsbetjentenes indsats positivt.

26. maj 2016: “VI HAR JO SKULLE NULSTILLE OS SELV, OG SE DET HELE MED ANDRE ØJNE”
Hverdagen på Kærshovedgård er blevet meget anderledes efter afviste asylansøgere rykkede ind i det åbne fængsel.

26. maj 2016: VÆRKMESTRENE ER PRESSET PÅ TID OG OPGAVER
Stigende arbejdspres, flere opgaver og manglende anerkendelse. Sådan oplever mange værkmestre deres arbejdssituation.

17. juni 2016: ET SLAG FOR FÆNGSELSBETJENTENES FAGLIGHED
For tredje år i træk har Fængselsforbundet været til Folkemødet på Bornholm for at slå et slag for jobbet som fængselsbetjent.

12. juli 2016: FÆNGSELSBETJENTE EFTERLYSER BEDRE UDDANNELSE MOD RADIKALISERING
Mange fængselsbetjente oplever, at de ikke er godt nok rustet til at spotte radikaliserede. Problemet giver både risiko for terror og fejlindberetninger.

2. august 2016: DET NYE MOBILFORBUD ER EN MAVEPUSTER”
Det er ikke populært blandt fængselsbetjentene, at der nu er totalt forbud mod mobiltelefoner i Kriminalforsorgen.

28. september 2016: “FØR ATTENTATET VAR DET NORMALT, AT FOLK MØDTE I UNIFORM. SÅDAN ER DET IKKE LÆNGERE.”
I Nyborg Fængsel er hverdagen så småt vendt tilbage efter en sommer, der var præget af flere voldsomme overfald mod fængselsbetjente.

14. oktober 2016: NYT REJSEHOLD UNDERSØGER VÆRKMESTRENES FORHOLD
Fængselsforbundet har nedsat et rejsehold for at nuancere svarene fra forårets værkmesterundersøgelse.

Antallet af arbejdsskadesager stiger markant blandt fængselsbetjentene.

10. november 2016: FORDOBLING AF ARBEJDSSKADESAGER
Modsat resten af arbejdsmarkedet stiger antallet af fængselsbetjentes arbejdsskader. Der er indberettet dobbelt så mange sager i 2016 som sidste år.

22. november 2016: SAGSBEHANDLING STJÆLER FÆNGSELSBETJENTENES TID
Meget af fængselsbetjentes tid går med sagsbehandling væk fra de indsatte. Samtidig efterspørges bedre uddannelse og mere tid til opgaven, viser en ny undersøgelse fra Fængselsforbundet.

5. december 2016: VOLD OG TRUSLER MOD FÆNGSELSBETJENTE ER STEGET MED 50 PROCENT PÅ ET ÅR
Regeringens nye nultolerancepolitik mod overfald i fængslerne bliver en kæmpe udfordring.