17.04.2024

Vridsløselille-betjente afskåret fra egen afslutningsfest

En større gruppe af fængselsbetjente fra Vridsløselille Fængsel, føler sig snydt for at tage ordentlig afsked med hinanden, da de skal på vagt under afskedsfesten. Områdekontoret vil nu gøre det nemmere at bytte vagter.

I 157 år har Vridsløselille Fængsel kostet blod, sved og tårer for de betjente, der havde deres daglige gang bag murene. Den epoke er snart slut, og som en markering holder fængselsbetjentene en sidste fest.

Men det er langt fra alle fængslets betjente, der kan deltage. En gruppe af de nuværende fængselsbetjente skal nemlig på vagt om eftermiddagen og aftenen for afskedssalutten. Mange af dem der har valgt at blive på fængslet til porten lukker for sidste gang, bliver altså ramt af deres egen loyalitet over for arbejdspladsen.

Det vækker vrede og skuffelse blandt personalet. En af dem er Mads Holgersen, der er fængselsbetjent og arbejdsmiljørepræsentant.

“Vi er mange, der har bedt om fri eftermiddag og aften på dagen for festen samt dagen efter, men ved lodtrækning er der uddelt vagter, hvilket betyder, at vi er 21 fængselsbetjente, der ikke kan deltage. Mange gamle kollegaer har sagt ‘Vi ses til lukkefesten’ – men det gør vi jo bare ikke,” siger han.

Han mener, at Område Sjælland burde have sørget for, at alle betjente fra Vridsløselille kan deltage i festen. De tilbageblivende betjente har i sagens natur ikke mange tilbage at bytte med.

“Områdekontoret skulle for længe siden have sagt, at vi ikke skulle spekulere på det, og at de nok skulle arrangere, at andre fængselsbetjente kunne overtage de pågældende vagter. Det ville have været en passende anerkendelse for at have stået last og brast med fængslet,” siger Mads Holgersen.

Festen afholdes på Midtsjælland, hvilket gør, at dem der er på vagt eftermiddag og aften, reelt er afskåret fra at deltage. Andre der har vagter lørdag morgen, kan teknisk set godt deltage, men en efterfølgende arbejdsdag vil naturligt lægge en dæmper på festlighederne, mener Mads Holgersen.

Områdedirektøren: Det er ikke en officiel fest
På områdekontoret kender de godt til problematikken. Men ifølge områdedirektør Rasmus Bo Andersen har Område Sjælland ikke noget særligt ansvar overfor afslutningsfesten.

”Det er helt fint, at personaleforeningen og idrætsforeningen har planlagt en fest i forbindelse med at fængslet på sigt skal lukke. Det bakker vi fuldstændig op om. Men vi må holde fast i, at det er en privat arrangeret fest – og ikke er en officiel. Derfor kan vi ikke frikøbe fængselsbetjente fra vagter,” siger Rasmus Bo Andersen.

Selvom områdedirektøren ikke fra centralt hold vil arrangere de enkelte betjentes friaften, ser han gerne, at fængselsbetjentene får gang i bytteriet. Og det gælder både med kollegaerne på Herstedvester Fængsel og andre institutioner.

“Vi vil meget gerne være fleksible, og derfor er vi også villige til at se lidt stort på kendskabet til de indsatte den aften. Derfor kan man godt bytte vagter på tværs af områdets institutioner,” siger han.

Det er ærgerligt, at de ikke griber chancen
Henning Mørck, der er Fængselsforbundets områdetillidsrepræsentant på Sjælland, er skuffet over den manglende fornemmelse for medarbejdernes ønske om at sige ordentlig ‘tak for kampen’ til hinanden og en særlig institution i Kriminalforsorgen.

Det er ærgerligt, at Område Sjælland ikke griber chancen for at give en hånd med til, at Vridsløse-kollegaerne kan holde deres lukkefest. Det havde været et godt signal fra områdekontoret, når kollegaerne har været så meget igennem, med statusskift, lukning og hovsa-løsninger, at hjælpe med at skaffe alle fri til at deltage i lukkefesten. Også selvom den er arrangeret af personalet selv,” siger han og fortsætter:”De skulle have gjort meget mere hurtigere.”

Han glæder sig dog over, at områdekontoret nu melder klart ud, at der vil blive taget hensyn til fængselsbetjentenes byttelyst. En udmelding han har savnet.

“De skulle have været langt mere obs på, at det her virkelig betyder meget for deres medarbejdere, og meldt klokkeklart ud, hvilke muligheder der er. Forhåbentlig kan folk stadig nå at trække i trådene, så de kan deltage i festen. Det er trods alt nemmere at få byttet en vagt, hvis der reelt er nogle kollegaer at henvende sig til,” siger Henning Mørck.

Mange kollegaer vil hjælpe
Sagen med kollegaerne, der ikke kan komme med til lukkefesten har været en stort og omdiskuteret emne på Fængselsforbundets facebookside.

Debatten blev startet af Mads Holgersen, der skrev et indlæg om sin frustration og skuffelse over situationen. I forbindelse med det indlæg har mange kollegaer tilbudt at bytte vagter, som hjælp til de arbejdsramte kollegaer – hvilket der altså nu er grønt lys til fra områdekontoret.

Henning Mørck oplyser, at hvis du tager en vagt for en Vridsløsebetjent på festaftenen, får du din normtid for vagten, som havde du været på dit eget tjenestested, og Vridsløsekollegaen slipper for at “betale” vagten tilbage til dit tjenestested.

Af Kristian Westfall