09.10.2024

I dag skal transportbetjentene have seks indsatte til og fra Østre Landset.

“Vi skal jo huske, det er mennesker, vi arbejder med”

Transportbetjentenes arbejde er meget mere, end at køre seks tiltalte til og fra Østre Landsret en tirsdag morgen.

“Godmorgen til dagens tur. En større ankesag om indsmugling af kokain, hvor vi har ansvaret for seks tiltalte.”

Dagens gruppefører giver overblikket. I dag er en særlig kompleks sag, og alt er derfor nøje planlagt.

Rundt om ham står to håndfulde transportbetjente klar iført vest, stav, peberspray og øresnegl. De har netop placeret de seks indsatte i de sparsomt indrettede venteceller, som optager det meste af den hvide gang i kælderen under Østre Landsret.

Om lidt skal de følges op i retssalen.

Men for transportbetjenten fagbladet taler med, handler i dag ikke kun om at få de indsatte fra a til b.

”Det handler om at udføre arbejdet i ro og mag uden konflikter. Vi vil hele tiden observere deres mindste bevægelser og læse deres adfærd. Alt kan ske utroligt hurtigt, og så skal vi være forberedt,” siger betjenten, som ikke ønsker sit navn frem.

Den vigtige sikkerhed
Ved enhver opgave henter transportbetjentene altid de indsatte i institutionernes modtagelse, hvor de vil blive visiteret inden afgang.

Her overtager de ansvaret, og afhængig af sikkerhedsvurderingen iføres den indsatte transportbælte eller håndjern, så han kan følges ind i den store sorte bil.

Transportbetjentene kører altid to sammen, og i dag er de indsatte både i transportbælte og håndjern.

Mens vi venter på retten, ringer telefonen løbende fra vagtcellerne inde i pauserummet. En indsat skal på toilet.

De to transportbetjente står lige uden for døren under hele seancen, og efter den indsatte er sikkert tilbage på ventecellen, bliver bunden af skraldespanden endevendt.

”I en sag som den her med flere tiltalte, kan de udveksle beskeder herude. De kan gemme ting utrolige steder,” siger transportbetjenten, og kører hånden langs papirholderen.

Udover fysiske genstande, observerer transportbetjentene også altid den indsattes adfærd.

”Vi observerer eksempelvis altid en indsat ekstra grundigt, hvis han er undvigelsestruet. Typisk kan et tegn være, at den indsatte er ekstra venlig eller medgørlig, for så tror han, vi slapper lidt mere af,” siger transportbetjenten.

Så skratter det i øresneglen. De er klar i retssal 01.

Ud fra en sikkerhedsvurdering bliver den indsatte iført transportbælte eller håndjern.

Ingen dage er ens
Transportbetjentene kører fra afdelingerne i Hobro, Kolding og København, men det er fra transportenheden i København, at den vagthavende og radiooperatøren udfører det helt store koordineringsarbejde med både lokalafdelinger, arresthuse og politi.

Arbejdsopgaverne er mange. Udover at køre til og fra retten, skal transportbetjentene eksempelvis også stå klar ved sundhedsbesøg.

Her er der nogle andre hensyn, transportbetjenten skal være bevidst om.

”Mange folk kigger jo, når de eksempelvis ser en indsat iført håndjern sidde i venteværelset hos lægen, og med mig stående ved siden af. Det kan både være ubehageligt for den indsatte, men jeg er også bevidst om at bløde situationen op for folk omkring os. Det kan være en simpel ting, som bare at tale lidt med dem,” siger transportbetjenten.

”Derudover kan de indsatte være alvorligt syge, eller få en hård besked, og der er vi jo de første, der griber dem. Her er det vigtigt at vise omsorg og støtte, hvis den indsatte har behov for det. Vi skal jo huske, det er mennesker, vi arbejder med,” siger transportbetjenten.

Bilerne kan have navnene Tango, Charlie eller Mike.

Fælles om at nå hjem
Det er blevet eftermiddag, og alt har åndet fred og ro i retssal 01. De indsatte skal tilbage i transportbælte og håndjern, før de én efter én føres tilbage i bilerne.

Af sikkerhedsmæssige årsager bliver turen tilbage til Vestre Fængsel i samlet cortege. Man ved aldrig, hvad der kan ske ude i offentligheden.

”Vi er meget stærkere som et hold, og skulle der ske noget, kan vi i fællesskab rykke virkelig hurtigt.”

”På særlige transportopgaver, kan der efter en konkret vurdering af de sikkerhedsmæssige forhold anvendes udrykningskørsel. Sådan opnår vi størst mulig sikkerhed, fordi vi slet ikke holder stille. Der kan også opstå tumult i retten eller blandt de pårørende, og så skal vi bare afsted,” siger transportbetjenten.

Men sådan blev det ikke i dag. De store sorte vogne ruller roligt ind ad hovedporten, og de indsatte er snart sikkert tilbage på afdelingerne.

Af Sille Augustinussen