09.10.2024

Foto: Kriminalforsorgen.

“Vi skal fjerne opgaver og sagsgange, som ikke tilfører nogen værdi”

Det skal være nemmere at være fængselsbetjent, siger Kriminalforsorgens direktør Ina Eliasen, som har sat et stort forenklingsprojekt i søen.

Hvis nogle var i tvivl om, der er arbejdsgange, som kan forenkles rundt om i fængslerne, så var de det nok ikke længere efter Kriminalforsorgen opfordrede medarbejderne til at komme med forbedringsforslag. Der kom nemlig over 500, fortæller Ina Eliasen.

”Der kom mange vildt, gode ideer, som vi bare gik videre med. Det gælder for eksempel håndjernsrapporterne,” siger direktøren.

Tidligere var det sådan, at der altid skulle udarbejdes en rapport, hvis der var blevet brugt håndjern. Men efter en medarbejder foreslog at droppe dem, er det ikke længere et generelt krav. På samme måde er procedurerne for urinprøver blevet ændret, så de ikke skal foretages i samme omfang.

”Vi har fjernet 7.000 urinprøver. Det kan godt være, at prøverne var nice-to-have, men de var ikke needto-have. Derfor skal vi hellere bruge tiden på noget andet. Vi skal fjerne opgaver og sagsgange, der ikke tilfører nogen værdi,” siger Ina Eliasen.

Vi har fjernet 7.000 urinprøver. Det kan godt være, at prøverne var nice-to-have, men de var ikke need-to-have.

Af andre tiltag nævner hun fremrykning af vagtplanerne, som giver medarbejderne længere tid til at planlægge deres hverdag. Og at der nu er adgang til klientsystemet uden for egen institution, hvilket gør det lettere at tage vagter andre steder.

Ikke alle forslag
Det er dog ikke alle forslag, som Kriminalforsorgen er gået videre med. En del af forslagene handler om ting, som eksisterer i forvejen, så her var der ikke behov for at ændre noget, men snarere om der er behov for mere information.

Og så var der også forslag, som Kriminalforsorgen ikke kunne imødekomme.

”Det kan være forskellige ting, som forhindrer os i at ændre på procedurerne – for eksempel sikkerhedsmæssige aspekter. Her gælder det om at forklare til vores medarbejdere, hvorfor det er sådan,” siger direktøren.

Succesen med de mange forslag har ansporet Kriminalforsorgen til at fortsætte forenklingsarbejdet.

Derfor er det blevet en fast del af arbejdet for at styrke driften. Der er en blanket til formålet på Kriminalforsorgens intranet.

”Vi har standardiseret processen. Man kan sige, vi har lavet et motorvejsspor, som gør det nemt at komme med forslag,” siger Ina Eliasen.

Registrering og dokumentation
Flerårsaftalen har et mål om, betjentene skal bruge mindre tid på registreringsarbejde og rutinemæssig kontrol. Er det en del af projektet?

”Ja, man skal gå på arbejde og bruge tiden til det rigtige. Derfor skal medarbejderne ikke dokumentere irrelevante ting. De skal kun dokumentere, det vi har brug for.”

Aftalen har også et mål om at give fængselsbetjentene deres faglige skøn tilbage. Er det en del af projektet?

”Det er det ikke direkte, men det kan godt være, at der er nogle ting, hvor det giver mening i højere grad at overlade beslutningerne til den enkelte,” siger direktøren.

Temafængsel og rejsehold
Kigger man længere frem i tiden, ser Ina Eliasen et behov for, at Kriminalforsorgen vedvarende tænker i nye baner for at lette arbejdsgangene.

”Konkret har vi to ting på tegnebrættet. Det ene er temafængsler, som får mulighed for at nytænke regler og processer. Det kan for eksempel være, at man fraviger reglerne for sygefraværshåndtering. Det andet kunne være et rejsehold, som tager rundt til institutionerne for at kigge på arbejdsprocesserne med andre briller og kommer med nye ideer.”

”Der er stor opbakning til at gøre tingene nemmere. Også fra politisk side, hvor der har været villighed til at komme med lovændringer, hvis der var behov for det. Hvis vi virkelig gør os umage, er der meget at hente,” siger direktøren.

Har du et forslag?
Det er stadig muligt at indsende forslag, der kan forenkle arbejdsgangene. Det gør du på Kriminalforsorgens intranet under forenklingsprojekt. Alle forslag bliver vurderet og besvaret.
Af Søren Gregersen