27.03.2024

Tredobling af strakspåbud til Kriminalforsorgen

På tre år er Arbejdstilsynets strakspåbud til landets fængsler og arresthuse tredoblet. SF’s retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt vil nu kalde justitsministeren i samråd.

Kriminalforsorgen bliver oftere og oftere bedt om at rette op på arbejdsmiljøproblemer. I 2017 udstedte Arbejdstilsynet 6 strakspåbud til Kriminalforsorgen. Det var i 2019 steget til 19.

Det fremgår af et svar fra justitsminister Nick Hækkerup (S) til SF’s retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt.

Et strakspåbud betyder, at en virksomhed straks skal rette op på et arbejdsmiljøproblem.

Karina Lorentzen Dehnhardt kalder udviklingen stærkt bekymrende: ”Antallet af påbud og strakspåbud er steget voldsomt. Det vidner om et arbejdsmiljø, der bliver mere og mere presset i Kriminalforsorgen. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt, for vi slider de ansatte ned og gør det endnu sværere at fastholde medarbejdere.”

Retsordføreren bad i begyndelsen af marts justitsminister Nick Hækkerup (S) redegøre for en række forhold i Kriminalforsorgen, efter Fængselsforbundet havde henvendt sig til Retsudvalget.

Udover det stigende antal påbud fremgår det af ministerens svar, at Kriminalforsorgen har udbetalt overarbejde for 117 millioner kroner i løbet af det seneste år, at sygefraværet ligger på 25,6 dage i gennemsnit blandt fængselsbetjentene og at der stadig er mange voldsepisoder.

Alarmlamper blinker rødt
Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen er ikke overrasket over de nye tal.

“Vi ved desværre godt, at alle alarmlamper blinker rødt. Vi har et tårnhøjt sygefravær og mange PTSD-ramte. Derfor overrasker det ikke, at Arbejdstilsynet udsteder mange påbud.”

Han efterlyser, at ministeren kommer med løsninger, som kan vende udviklingen: “Jeg savner, at ministeren tager situationen alvorligt. Der er brug for en helhjertet indsats, hvis arbejdsmiljøet skal forbedres. Først og fremmest har vi et stort bemandingsproblem. Man kan ikke drive et fængselsvæsen år efter år med stor personalemangel, uden at det har konsekvenser,” siger formanden.

Ministeren i samråd
Karina Lorentzen Dehnhardt er enig i, at ministerens svar rejser flere spørgsmål. Hun vil derfor indkalde ministeren i samråd, så snart Folketinget kører igen.

”Jeg synes, ministerens svar underkender, hvor vigtig den dynamiske sikkerhed, og den gode relation til de indsatte er. Det er ikke nok at styrke sikkerheden med mere overvågning og indgangskontroller. Der skal også være nok på arbejde, så der er tid til det vigtige relationsarbejde med de indsatte; af den simple grund, at man ikke overfalder nogen, som man kender. Det opleves som utrygt, når der for eksempel skæres på sikkerhedsposter i arresterne,” siger retsordføreren.

Hun mener, at der er alt for meget vold i i fængslerne: ”Det er forstemmende, at volden mod fængselsbetjente stagnerer på et uaceptabelt højt niveau og at den grove vold mellem indsatte stiger. Vi har en forpligtigelse til at passe på de indsatte, når de er i vores varetægt. Selvom vold nok ikke kan undgås, så tror jeg det hænger sammen med fravær af fængselsbetjente. Når der ikke er nok på arbejde, er der større spillerum til at overfalde svagere indsatte,” siger Karina Lorentzen Dehnhardt.

Af Søren Gregersen

Ni påbud til Nyborg Fængsel

Nyborg Fængsel er den institution, som er hårdest ramt af påbud.

I løbet af 2019 har Arbejdstilsynet udstedt ni strakspåbud til fængslet.

Tilsynet påpeger blandt andet, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at fængselsbetjentene ofte må arbejde alene i Nyborg Fængsel.

Tillidsrepræsentant om påbud i Nyborg Fængsel: ”Der er akut brug for, at man investerer i personalet”

OVERSIGT oVER påbud

[pdf-embedder url=”https://faengselsforbundet.dk/wordpress/wp-content/uploads/2020/04/Oversigt-over-påbud-til-Kriminalforsorgen.pdf” title=”Oversigt over påbud til Kriminalforsorgen”]