Tillidsrepræsentanter: Arbejdsmiljøet er blevet ringere siden flerårsaftalen

Der blev taget godt imod den politiske aftale for Kriminalforsorgen, da den blev indgået i efteråret 2017. Siden har udviklingen dog bevæget sig i den forkerte retning. Det vurderer Fængselsforbundets tillidsrepræsentanter i en ny spørgeskemaundersøgelse.

Det er gået ned ad bakke for arbejdsmiljøet hos landets fængselsbetjente det seneste år. Det er konklusionen på en spørgeundersøgelse blandt Fængselsforbundets tillidsrepræsentanter.

Det markante fald gælder for helt centrale parametre i fængselsbetjentjobbet som arbejdspres, relationsarbejde og sikkerhed. På alle tre områder er arbejdsvilkårene blevet ringere siden flerårsaftalen blev indgået, tilkendegiver tillidsrepræsentanterne i undersøgelsen.

Tillidsrepræsentanterne er også blevet bedt om at vurdere, hvad de anser som det største problem i øjeblikket. Svaret er klart og tydeligt: 71 procent ser manglen på fængselsbetjente, som den største udfordring.

Af Søren Gregersen