27.03.2024

Manal El Ali er en af ti institutionsmedarbejdere i Udrejsecenter Sjælsmark.

Velkommen til institutions-medarbejderne i Fængselsforbundet

Kriminalforsorgens institutionsmedarbejdere bliver nu en del af forbundets faglige fællesskab.

I dagligdagen er institutionsmedarbejdere og fængselsbetjente kollegaer i udrejsecentrene på Kærshovedgård og Sjælsmark. Fremover er de også kollegaer i Fængselsforbundet.

Forbundssekretær Bo Sørensen byder institutionsmedarbejderne velkommen: ”Vi vil arbejde for bedre arbejdsvilkår for vores nye kollegaer. Det gælder først og fremmest højere løn og pension, men vi vil også hjælpe med deres øvrige vilkår,” siger han.

Det glæder institutionsmedarbejder Manal El Ali, som er på vagt, da fagbladet besøger Udrejsecenter Sjælsmark den 12. juli.

”Det er især vores lønforhold, som vi er utilfredse med. Vi mener, at grundlønnen er for lav. Det kan være årsagen til, at nogle har valgt at stoppe i jobbet,” siger Manal El Ali.

Hun oplyser, at antallet af institutionsmedarbejdere er faldet fra 15 til 10 i udrejsecenteret.

Manal El Ali peger også på et andet kritikpunkt: Uniformen. Institutionsmedarbejdere har kun fået udleveret polo-shirts og trøjer med Kriminalforsorgens logo.

”Vi mangler bukser, sko og opbevaringsmulighed for vores radio,” siger hun.

Bevare menneskelighed
Manal El Ali understreger dog, at hun er glad for jobbet, som hun har haft siden 1. januar. Jobfunktionen omfatter kontrol og service af udrejsecenterets 120 beboere.

For Manal El Ali er arbejdet i et udrejsecenter lidt specielt. Hun er nemlig selv indrejst til landet fra Libanon. Hun var derfor skeptisk i starten i forhold til et job, hvor man medvirker til at få folk til at forlade landet.

”Hvordan kan jeg det, når jeg selv er en af dem? spurgte jeg mig selv. Men da vi blev undervist, blev det understreget, at jobbet handler om at hjælpe beboerne. Det er ikke et fængsel. Jeg føler derfor ikke, at jeg gør noget, som strider mod min menneskelighed,” siger Manal El Ali.

Hun har kun oplevet få konflikter med beboerne. En af dem var dog alvorlig. Det var for to måneder siden, hvor en afvist asylansøger låste sig inde på sit værelse og truede med at skade sig selv og sin familie. Dramaet sluttede først efter ni timer, da Politiets Aktionsstyrke anholdte manden. Manal El Ali og hendes kollegaer modtog efterfølgende psykologhjælp.

Af Søren Gregersen
Fakta: Institutionsmedarbejderne er ikke tjenstemænd, men ansat på overenskomst.