Nordisk samarbejde siden 1947

I år er det 75 år siden, at de nordiske Fængselsforbund oprettede en samarbejdsorganisation. Det blev fejret på en konference i Finland i september.

Denne talerstol er unik i Norden. Der findes ikke andre end denne,” lød det fra Roar Øvrebø, da han opsummerede NFU’s historie på konferencen i Tampere.

Roar Øvrebø er tidligere formand for Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund. Hans pointe er, at NFU er det eneste forum, hvor fængselsbetjente har mulighed for at tale med én stemme på tværs af Norden.

”Det er vigtigt, at vi har dette talerør. Det er os, som ved, hvor skoene trykker. Derfor bør politikerne tage hensyn til de meldinger, vi kommer med.”

De nordiske fængselsforbund besluttede samarbejdet i kølvandet på Anden Verdenskrig og har gennem årene skabt mange resultater i forhold til faglig etik, uddannelse og de indsattes vilkår. På årets møde var temaerne blandt andet digitalisering i fængslerne, arbejdsmiljø og Covid-19.

Digitale fængsler
Førstedagen blev brugt til at kigge nærmere på de finske eksperimenter med digitale løsninger i fængslerne.

Finland har i de senere år oplevet stigende vold fra de indsatte. Derfor har man valgt at øge sikkerheden med digitale løsninger, hvor de indsatte i højere grad kommunikerer med personalet via internet og videokald.

Det kunne konferencens deltagere se ved selvsyn, da de besøgte det nye fængsel i Hämeenlinna i det sydlige Finland.

Her har alle indsatte bærbare computere, som de indsatte bruger til at tale med personalet og familie. De har også delvis adgang til internettet og de bruger computeren til indkøb, uddannelse og til at styre deres aktiviteter i fængslet.

Ifølge den finske direktør Arto Kujala har indsatte og ansatte taget godt imod systemet. Man planlægger derfor at udvide det til alle fængsler. Han understregede dog, at der stadig er behov for fængselsbetjente.

”Jeg tror ikke, fængselsbetjentene bliver erstattet. It-løsningerne er redskaber – de gør kun, hvad det er planlagt at gøre. Ikke mere. Det er vigtigt, at vi har de rigtige evner til at bruge de digitale løsninger,” sagde direktøren.

Peter Scharff, som er professor ved Oslo Universitet, luftede bekymring for de digitale løsninger: ”Jeg håber, at I har fokus på de indsattes isolation og mangel på social kontakt.”

Det var Kriminalforsorgens it-direktør Johanne Aggergaard enig i: ”At miste den sociale kontakt er ikke en god løsning. Vi skal finde en balance,” sagde hun.

Corona og dynamisk sikkerhed
Der blev også talt om corona på konferencen. Alle lande har været gennem epidemien, og det er gået overraskende godt i forhold til, hvad man frygtede.

Den norske formand Asle Aase pegede på, at den høje dynamiske sikkerhed i fængslerne har været med til at sikre et trygt forløb. Men – som formanden understregede – er det svært at fastholde den dynamiske sikkerhed, når man mangler fængselsbetjente. Det er altså ikke kun Danmark, som står med det problem.

Fagforbund og arbejdsmiljø
På andendagen blev der brugt tid på at diskutere fængselsforbundenes rolle – blandt andet med videoindlæg fra danske politikere.

SF’s retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt roste Fængselsforbundet for måden at agere på i forhold til det politiske system: ”I formår at sætte fokus på fængselsbetjentenes arbejdsvilkår og I taler også de indsattes sag, som for eksempel da I fortalte, at Kriminalforsorgen brugte kosteskabe og telefonbokse som afsoningspladser.”

Der var også rosende ord fra justitsminister Matthias Tesfaye og Peter Skaarup. Som det sidste emne kom arbejdsmiljøet på dagsordenen. Især med fokus på PTSD blandt danske fængselsbetjente.

Senioranalytiker Helle Hansen fra VIVE i Danmark gennemgik resultaterne fra den omfattende undersøgelse af PTSD blandt fængselsbetjente, politifolk og soldater. De øvrige lande har ikke tilsvarende dokumentation.

Den finske formand Antti Santamäki rundede konferencen af sammen med Asle Aase. De understregede begge værdien af at mødes på tværs af Norden; forhåbentlig også med Sverige med en mere aktiv rolle igen.

”Vi skal blive ved med at lære af hinanden. Derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at mødes. Sammen er vi stærke,” sagde Asle Aase.

Af Søren Gregersen