27.03.2024

Ingen træning i konflikthåndtering i over tre år

Fængselsbetjentene har ikke været på regelmæssige kurser i konflikthåndteringsteknikker siden 2018. Det skaber usikkerhed i situationer, der kræver skarphed og hurtig handling. Kriminalforsorgens direktør håber, at kurserne kommer i gang i løbet af 2022.

Både personalemanglen og coronaepidemien har sat store kæppe i hjulet for en regelmæssig konflikthåndteringstræning i Kriminalforsorgen. Træningen er essentiel for, at alle kan holde sig skarpe på, hvad man gør i de tilspidsede situationer.

Træningen skulle være genoptaget i januar 2022, men meldingen er nu, at det er udskudt mindst et halvt år til sommer 2022.

Fagbladet har spurgt en række fængselsbetjente, hvordan de oplever den manglende vedligeholdelse af de færdigheder, de potentielt kan få brug for hver dag.

”Vi står jo hver dag og skal håndtere konflikter. Det er ikke forsvundet, men nærmest steget. Kriminalforsorgen bør holde fast i træningen selv i en tid med personalemangel,” siger Thomas Sørensen, der er tillidsrepræsentant i Ringe Fængsel.

Han fortæller, at han i en lukket gruppe på Facebook har set tilbud på konflikthåndteringskurser, man selv kan betale sig til.

Områdetillidsrepræsentant Gert Jensen fra Hovedstaden mener, at regelmæssig træning er nødvendig af en positiv årsag: ”Der er mange medarbejdere, som kun sjældent er impliceret i en magtanvendelse – heldigvis. Det betyder dog også, at et greb ikke er en naturlig ting, og kun gennem træning og atter træning, er man sikker på, hvordan en magtanvendelse skal håndteres. En korrekt udøvelse i en magtanvendelse er en sikkerhed for både ansatte og indsatte. Ansatte, fordi de har kontrol, indsatte fordi de ikke lider unødig overlast.”

Nye greb
Morten Gents, uddannelseskonsulent på Uddannelsescenter Birkerød, er med til at uddanne både elever og fastansatte fængselsbetjente.

Han forklarer, at der i 2016 kom nye greb som følge af, at en indsat døde i Kolding Arrest i 2011 under en magtanvendelse.

”Efter det undersøgte man, hvordan man kunne forny magtanvendelsen. Det førte til nye greb, der blev indført i januar 2016. Den vigtigste forandring var, at man ikke længere lægger den indsatte på maven og i benlås, men i stedet i kontrolleret sideleje,” siger Morten Gents.

Benlåsen har været af magtanvendelsessystemet siden 2018, men den nye pakke indeholdt også en række andre, nye greb.

For os gamle er det meget længe siden, vi har fået et kursus, og de nye greb sidder ikke ordentlig fast, siger Karsten Pedersen.

I Kragskovhede Fængsel mener tillidsrepræsentant Karsten Pedersen, at fraværet af træning i de nye greb skaber en uheldig kløft mellem elever og mere erfarne fængselsbetjente, og at man derved går på kompromis med sikkerheden.

”For os gamle er det meget længe siden, vi har fået et kursus, og de nye greb sidder ikke ordentlig fast. Over halvdelen af vores personale er elever, og de har lige lært det hele og er veltrænede i de nye greb. Når vi så mødes i en magtanvendelse, gør vi gamle det på én måde, og eleverne gør det på en anden. Oven i det kan jeg simpelthen ikke huske alt det, jeg lærte. Så jeg ved ikke, hvad eleven har brug for, jeg gør, når vi står der. Og han eller hun ved ikke, hvad jeg vil. Vi taler ikke samme konflikthåndteringssprog, og når vi ikke kan hjælpe hinanden, er vi begge to på den.”

Tillidsrepræsentantens frustrationer bakkes op af område-tillidsrepræsentanten i Syddanmark, Brian Kristiansen: ”Det er flere år siden, folk har været afsted – og problemet er, at der er kommet ny grebspakke. Men de gamle betjente har ikke lært dem, så de tyr til de gamle greb, de er ikke trygge ved de nye, og der er forvirring mellem den nye og gamle grebspakke. Hvis der er noget, man skal kunne i dagligdagen, bliver man nødt til at træne det,” siger han.

På Sjælland er det samme toner, der lyder fra områdetillidsrepræsentant, Henning Mørck. Han synes, det er godt, at der blev indført et nyt magtanvendelsessystem, men det hjælper ikke så meget, hvis medarbejderne ikke får vedligeholdt grebene.

”Det er en skandale, at man ikke vedligeholder medarbejdernes færdigheder og efterlader dem rustne og ude af træning, fordi man ikke har mandskab nok, ” siger han.

Det er en skandale, at man ikke vedligeholder medarbejdernes færdigheder, siger Henning Mørck

Det ender galt
Fængselsforbundets formand, Bo Yde Sørensen er bekymret over den manglende konflikthåndteringstræning.

”Det er centralt for det at være fængselsbetjent at være fortrolig med konflikthåndteringen, så det er et stort problem, at den fortrolighed bliver sat på spil,” siger han.

Forbundsformanden håber, at problematikken vil blive taget alvorligt, før det får fatale følger.

”Det ender galt en dag. Jeg er bange for, at den usikkerhed, der er omkring de nye greb, udmønter sig i fejl, der kan være fatale for både ansatte og indsatte,” siger Bo Yde Sørensen.

Det er centralt for det at være fængselsbetjent at være fortrolig med konflikthåndteringen, så det er et stort problem, at den fortrolighed bliver sat på spil,” siger Bo Yde Sørensen

Fagbladet har spurgt direktøren for Kriminalforsorgen, hvordan hun forholder sig til, at fængselsbetjente oplever, at deres faglighed bliver misvedligeholdt.

Ina Eliasen anerkender problemet og svarer sådan:” Bemandingssituationen er meget alvorlig, og det har derfor desværre været nødvendigt at udskyde en række udviklingsaktiviteter i en periode herunder også konflikthåndteringskurser for vores ansatte. Vi er meget bevidste om, at beslutningen påvirker arbejdsmiljøet, og at vi ikke får skabt de rammer, vi ønsker at skabe for vores medarbejdere. Men vi ser desværre ikke andre muligheder lige nu og håber på at kunne sætte tingene i gang igen i løbet af 2022.”

Af Maria Hamilton