“Indsatte undgår radikalisering ved en positiv og respektfuld relation til fængselsbetjente”

Fængselsbetjentene spiller en central rolle i at opdage og bekæmpe radikalisering inden for murene. Sådan lød det gentagne gange, da en række eksperter i dag havde foretræde for Folketingets Retsudvalg. I slutningen greb en fængselsbetjent fra Københavns Fængsler ordet.

Indsatte med voldelig adfærd og bandementalitet er lette at radikalisere, da de ofte søger en stærk identitet. Derfor er specifik viden og kulturel indsigt hos fængselsbetjente et afgørende element  i kampen mod radikalisering. Det fremgik af et åbent samråd i Retsudvalget med et ekspertpanel i dag.

Den første, der talte, var Lorenzo Vidino, der forsker i global radikalisering ved George Washington University i USA. Han var med via en skypeforbindelse, og påpegede som den første fængselsbetjentes særlige rolle i forhold til holde indsatte fra en radikaliseret tankegang.

“Indsatte undgår radikalisering gennem en positiv og respektfuld relation til fængselsbetjente. De tidligere indsatte jeg kender taler om at få nedbrudt fortællingen om det onde samfund og sig selv som offer. Respekt er kodeordet,” sagde Lorenzo Vidino.

Han forholdt sig også til sektioneringen af indsatte, der allerede er radikaliserede.

“Det store spørgsmål er selvfølgelig, om folk bliver mere eller mindre radikaliserede af at blive isolerede. Men en ting er sikkert, og det er, at det er nemmere at rehabilitere folk, der er isoleret, da deres hovedpåvirkning kommer fra fængselsbetjentene fremfor andre radikaliserede indsatte,” sagde forskeren.

Udover Lorenzo Vidino bestod holdet af eksperter af journalist og forfatter Jakob Sheik, der har skrevet om danske syrienskrigere, retsanalytiker for Danmarks Radio Mette Mayli Albæk, kriminolog Linda Kjær Minke, forbundsformand Kim Østerbye, PET-chef Finn Borch Andersen og direktør for Kriminalforsorgen Johan Reimann.

Ingen modsætning mellem religion og radikalisering længere
Jakob Sheik, der har et indgående kendskab til radikalisering både inden for og uden for murene forklarede, at terror og radikalisering tidligere var et fænomen for middelklassen med gode uddannelser, og altså folk som ikke umiddelbart ender i fængsel. Det har i de senere år ændret sig til, at radikalisering sker for kriminelle, utilpassede unge. Derfor er radikalisering i fængslerne en større risiko nu end før.

“Kriminalitet, gangsterlivsstil og religion udelukker ikke længere hinanden. Radikaliserede der begår terror, kan jo sidde med en hashjoint i den ene hånd og en ISIS-pamflet i den anden. Og ISIS er meget opmærksomme på, at de kommunikerer til unge mænd med voldelig adfærd i forvejen,” sagde Jakob Sheik.

Bedre uddannelse, sektionering og flere folk
Der var meget viden i spil på samrådet, men de mest konkrete budskaber stod Fængselsforbundets formand Kim Østerbye for.

“Vores undersøgelser viser, at syv ud af ti efterspørger mere og bedre uddannelse i radikalisering. Desuden skal vi benytte den såkaldte intelligente sektionering, hvor vi inddeler folk efter flere parameter, og så skal der flere fængselsbetjente til. Den bedste måde at spotte og håndtere radikalisering i fængslerne er at være tæt på de indsatte. Og det kan vi kun med flere fængselsbetjente,” sagde Kim Østerbye.

Selvom der nu er sat et arbejde i gang med temadage om radikalisering i Kriminalforsorgen, skal der også rykkes på sproguddannelse for fængselsbetjentene. Et element der lige nu ikke er fundet penge til, selvom det er en del aftalt som en del af arbejdet med radikalisering, påpegede formanden.

Fængselsbetjent tog ordet til sidst
Som afslutning på samrådet opfordrede Retsudvalgets formand Peter Skaarup (DF) til, at tilhørerne kom med kommentarer. Den mulighed greb Maria Riis, der er fængselsbetjent i Vestre Fængsel. Hun savner tydelig ledelse i forhold til radikaliserede indsatte.

“Jeg mener, vi betjente gør hvad vi kan i forhold til indberetninger og beslutninger, når det kommer til radikaliserede indsatte. Men jeg savner i høj grad, at der træffes beslutninger længere oppe i systemet, så vi får de rette redskaber,” sagde Maria Riis og fortsatte “Vi har forsøgt at råbe op om det her længe, men uden held.”

Således klogere på den virkelige verden kunne både retsudvalg og ekspertpanel afslutte dagen.

Af Kristian Westfall