Christopher, Charlotte og Stine er tre af de nye betjente, der begyndte uddannelse første august.

Fængselsforbundet siger velkommen til 54 nye betjente

Den første august startede 54 fængselsbetjente på uddannelse i Birkerød, og Fængselsforbundet mødte dem for at fortælle, hvorfor det er en god idé at melde sig ind i det fællesskab, forbundet tilbyder.

Det foregik oppe under taget i stegende hede på UCB (Uddannelsescenter Birkerød). Vel ude i den friske luft spurgte fagbladet Stine, Charlotte og Christopher om, hvorfor de vil være fængselsbetjente.

Det handler om at kunne gøre en forskel
Stine (33), Charlotte (30) og Christopher (26) ser flotte ud, som de går ned af trappen i deres spritnye uniformer. Det er deres femte skoledag, og der er rigtig mange ting at holde styr på, mens varmen dunker i hjernerne. Alligevel har de alle på stående fod en klar mening om, hvorfor de lige valgte at blive fængselsbetjente, og man kan fornemme forventningens glæde og iveren efter at komme i gang hos dem alle tre.

”Jeg synes, det psykologiske er spændende, hvordan mennesker reagerer forskelligt i forskellige situationer, og så har jeg en klar formodning om, at jeg kan gøre en forskel hos de indsatte. Hjælpe dem videre,” fortæller Stine, og hendes medstuderende Charlotte har det på samme måde:

”Jeg har tidligere arbejdet med kriminelle, og jeg har valgt at uddanne mig til fængselsbetjent, fordi jeg savnede det arbejde. Det er spændende og anderledes, og jeg kan godt lide tanken om at kunne gøre en forskel,” siger Charlotte.

Både Stine og Charlotte skal inden længe i praktik i Sønder Omme fængsel, og de glæder sig begge til at komme ud og få en bedre føling med, hvad jobbet indebærer.

Relationsarbejde og sikkerhed
Christopher har drømt om at blive fængselsbetjent siden, han vidste, hvad det var.

”Jeg kender Peder Jørgensen, den tidligere næsteformand i Fængselsforbundet, og har også været med til at spille fodbold med indsatte fra Nyborg Fængsel. Det er også, der jeg skal i praktik. For mig er det både relationsarbejdet, og det her med den høje sikkerhed, der fænger, og jeg glæder mig meget til praktikken.”

Det giver god mening at melde sig ind i fængselsforbundet
Hverken Stine, Charlotte eller Christopher var i tvivl om, om de skulle melde sig ind i Fængselsforbundet.

”Det giver bare god mening at være en del af fællesskabet, og så ved man, at man får den hjælp, man har brug for,” er de enige om.